Företrädare

• Regionfullmäktige, övriga ersättare
  • Häls/sjuk/oms/prim/tand, ersättare
  • Revision,kommun, ordförande
  • Partidistriktsstyrelse, ledamot (KD-S)
  • Partiavdelningsstyrelse, ledamot

Idag har Kristdemokraterna i Sverige ett högt anseende i äldreomsorg, sjukvård bland annat. Här tar äldrefrågor av naturliga skäl en stor plats. Detta förpliktar …
Sverige är ett land med en negativ åldersfixering utan motsvarighet. Jämfört med andra nationella parlament noterar Sveriges riksdag ett bottenrekord med endast sex ledamöter över 65 år.

I och med pensionsdagen förminskas våra äldre från subjekt till objekt, tvingas uppleva att deras livserfarenhet och kompetensmängda åsikter inte längre frågas efter och att de ses mestadels blott som anonyma och ansiktslösa köande till vård och boende. Äldre reduceras till en bekymmersam kostnadspost i kommunernas och sjukvårdsregionernas budgetar och en problematisk faktor i Pensionsmyndighetens kalkyler.

Det är hög tid att vända på ”minusmatematiken” och se alla de plus som ökningen av en livserfaren äldrebefolkning också för med sig. Hög tid att se möjligheterna och inte bara problemen.

Att äldre får fortsätta att vara aktiva och produktiva, och att värdet av erfarna äldres perspektiv och insikter tas tillvara, både för individernas och hela samhällets skull, istället för att förminskas med ”en klapp på axeln”.

Ålderismen är ett välkänt faktum i äldreforskningen vid svenska universitet och i landets pensionärsförbund och seniororganisationer men knappast i den offentliga debatten.

Jag – Ingemar Kalén, Hofors – vill bidra till att de äldres situation i Sverige kommer högt upp på den den politiska dagordningen.