Om Kristdemokraterna

Kristdemokraterna sätter människovärdet främst och vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, äldrefrågorna och tryggheten är våra prioriterade frågor.

Vårt partinamn berättar vad vi står för – en demokrati byggd på kristen människosyn och värdegrund. En vanlig missuppfattning är att man måste vara troende för att vara med. Det är fel. Alla som delar våra idéer är välkomna i partiet.

Fakta om partiet:

• Partiets ordförande heter Ebba Busch.
  • Vi har 19 riksdagsledamöter. Kristdemokraterna fick sitt första riksdagsmandat 1985 genom samverkan med Centerpartiet. 1991 kom partiet in av egen kraft. I det senaste riksdagsvalet fick Kristdemokraterna 5,34 % av rösterna.
  • Vi har 25 600 medlemmar. Vi är organiserade i 26 partidistrikt. Ett distrikt omfattar oftast ett län.
  • Vi är representerade i samtliga regioner. Totalt 119 fullmäktigeledamöter.
  • Kristdemokraterna är representerade i 251 kommuner av totalt 290. Totalt är det 676 fullmäktigeledamöter. Våra lokala representanter hittar du här. KD innehar uppdraget som kommunstyrelsens ordförande i sex kommuner; Laxå, Öckerö, Ödeshög, Sävsjö, Markaryd och Lycksele.
  • I partiet finns också ett kvinnoförbund Länk till annan webbplats., ett ungdomsförbund Länk till annan webbplats.och ett seniorförbund. Länk till annan webbplats.Partiet har även en nära relation till KSF Länk till annan webbplats. och KD-B Länk till annan webbplats..
  • År 2005 startade organisationen KIC – Kristdemokratiskt Internationellt Center Länk till annan webbplats. som arbetar med demokratibistånd. De stödjer andra kristdemokratiska partier. I diktaturer stöttar de demokratirörelser som befinner sig i opposition.
  • Kristdemokraterna är representerat i Europaparlamentet med två ledamöter; Sara Skyttedal och David Lega. I EU-valet 2019 fick partiet sitt bästa resultat någonsin med 8,62 %, en ökning med 2,69 procentenheter. Mer information finns här. På europeisk nivå utgör Kristdemokraterna en del av EPP – European People’s Party – en sammanslutning av kristdemokratiska partier i Europa. EPP är den största partigruppen i Europaparlamentet.

Sidinformation

Senast uppdaterad: