Inför ett Buschkort - sänkt körkortsålder för ungdomarna i hjärtlandet

Kristdemokraterna föreslår idag en särskild ungdomsbehörighet, ett ”Buschkort” som ska kunna tas av ungdomar från 16 års ålder och berättiga innehavaren att framföra bil i vissa delar av landet.

Livsvillkoren för ungdomar riskerar att bli mer och mer olika beroende på var man bor. En majoritet av svenskarna anser att gymnasieutbildning är en förutsättning för en bra start på vuxenlivet, och möjligheten att komma in på arbetsmarknaden. Många ungdomar på landsbygden har svårt att ta sig till gymnasiet när skolskjuts inte erbjuds och busslinjerna blir att färre och turerna allt glesare. Dessutom är avstånden ofta längre även till andra aktiviteter – jobb, praktik, träning, shopping med mera.

Idag är ungdomar i hjärtlandet beroende av gles kollektivtrafik, skjutsande föräldrar, A-traktorer eller mopedbilar. Det gör resorna svårare och i vissa fall mer riskabla, vilket i sin tur påverkar livskvaliteten i hjärtlandet för både ungdomarna själva och deras föräldrar.

Kristdemokraterna föreslår därför idag en särskild ungdomsbehörighet, ett ”Buschkort” som ska kunna tas av ungdomar från 16 års ålder. Buschkortet ska berättiga innehavaren att framföra bil i vissa delar av landet, dock ej i större städer där trafiken är mer komplicerad.

EU:s körkortsdirektiv stadgar 18 år som minimiålder för B-körkort. En rad länder har dock beviljats olika undantag. Det gäller Finland, Österrike, Danmark, Ungern och Irland. Även Storbritannien medgavs undantag, medan landet alltjämt var en del av EU. Därför anser vi att även Sverige ska kunna utnyttja undantagsregler, inte minst då vi är ett glesbefolkat land med stränga vintrar.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
25 augusti 2022