Historisk infrastruktursatsning – den största i modern tid

När bildäcken går sönder av potthål i vägarna eller tågen inte går i tid, då försvåras resandet och vardagen blir kostsam och krånglig. Detta är brister i svensk infrastruktur som drabbar oss alla. Idag presenterade regeringen infrastrukturpropositionen med de största satsningarna på våra vägar och järnvägar i modern tid.

Regeringen arbetar för att man ska kunna lita på att leveranserna kommer fram som de ska och att tågen går i tid, att vägarna ska gå att köra på, oavsett var man bor i landet. En fungerande infrastruktur är avgörande för att livet ska gå ihop.

Statens planering av transportinfrastrukturen styrs genom 12-åriga nationella planer som beslutas av regeringen. Idag presenterade regeringen infrastrukturpropositionen "Vägen till en pålitlig transportinfrastruktur - för att hela Sverige ska fungera".
Ingen tidigare svensk regering har på decennier lyckats investera för att möta de behov som finns i vårt land och det är svenska folket som fått stå för notan när investeringarna nedprioriterats. Därför gör nu Kristdemokraterna och regeringen den största satsningen på infrastruktur i modern tid. De kommande tolv åren ökar infrastrukturramen med 200 miljarder kronor, till totalt 1171 miljarder kronor.

Vägar och järnvägar ska underhållas. Regeringen föreslår därför en ökad infrastruktursatsning på 6 miljarder kronor 2026, varav 3,5 miljarder kronor går till drift och underhåll av vägar och järnvägar. De resterande 2,5 miljarder kronorna avser utveckling av transportinfrastrukturen.

Järnvägen ska vara ett hållbart och konkurrenskraftigt transportsystem. Därför behöver järnvägssystemet inte bara underhållas och vidmakthållas utan också moderniseras, digitaliseras och standardiseras. Införandet av det nya signalsystemet ERTMS ska påskyndas med förhoppningen att systemet ska finnas i hela landet år 2042.

Många infrastrukturprojekt är idag för dyra. Vi behöver få ut mer för pengarna.
– Vi behöver mer pengar och mer för pengarna, säger infrastrukturminister Andreas Carlson.
Därför kommer det att kraftsamlas för bättre kostnadskontroll. Nya finansieringsformer ska också prövas. Regeringen vill aktivt pröva möjligheten till alternativ finansiering för objekt, som till exempel förutsättningarna för utbyggnad av Malmbanan, och med medverkan från privata aktörer.

Propositionen bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna och lämnas till riksdagen i oktober.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
3 oktober 2024