Ansvarstagande i en svår tid för vårt land och vår värld

Den 15 juni samlades länder från alla världens kontinenter i Schweiz för ett toppmöte om fred i Ukraina. Sveriges vice statsminister och Kristdemokraternas partiordförande Ebba Busch företrädde Sverige i samtalen på plats i Burgenstock.

I en sällan skådad diplomatisk kampanj så har den ryska regimen försökt påverka länder till att avstå från att närvara. Men Rysslands skrämselpropaganda har inte lyckats. 100 länder samlades till fredsmötet. Ett styrkebesked.

- En enad värld måste vara starkare än en enskild angripare. Det som står på spel är folkrätten och om det är internationell rätt eller våld som ska sätta ett lands gränser, säger Ebba Busch

Detta var viktiga dagar för Ukraina. Viktiga dagar för all oss som har Ryssland som granne. Viktiga dagar för freden och för folkrätten.

Kristdemokratin har större inflytande än någonsin just nu i svensk politik. Vi finns i 261 kommuner, i Sveriges alla regioner och vi har dubblat vårt inflytande i regeringen sedan tidigare med sex statsråd på fyra strategiskt utvalda departement. Det är just på grund av vårt inflytande som vår egen partiordförande förde Sveriges linje gentemot ledare från världens alla hörn i en ansträngning för fred.

Har du inte sett det tal som Ebba Busch höll på plats - se det här. Länk till annan webbplats.

Sidinformation

Senast uppdaterad: