Billigare bensin och diesel – för att hela Sverige ska fungera

Ebba Busch

Kristdemokraterna och samarbetspartierna är överens om att vid årsskiftet sänka reduktionsplikten till 6 procent för både bensin och diesel. Det innebär att det kan bli 5,50 kronor billigare att tanka per liter diesel redan nästa år.

Vi gick till val på att sänka priset på bensin och diesel, för att hela Sverige ska fungera. Något av det första vi i regeringsställning gjorde var att sänka drivmedelsskatten med en krona liter. Dessutom förstärkte vi reseavdragen för dem som arbetspendlar. Men för att på allvar göra skillnad krävs en sänkning av reduktionsplikten.

Därför sänker vi nu den svenska reduktionsplikten till 6 procent för både bensin och diesel. Den nya nivån kommer medföra ett billigare literpris på diesel på ungefär 5,50 kronor. För 2025 och 2026 kommer det att vara 6 respektive 7 kronor billigare jämfört med de rödgrönas förslag.

Vi sänker reduktionsplikten för att föräldrar ska ha råd att ta sina barn till förskola, skola och fritidsaktiviteter. Vi gör det för att alla ska ha råd att ta sig till sina arbeten eller hälsa på sina släktingar, även om man inte bor i glesbygd med långa avstånd. Vi gör det för att hela Sverige ska fungera.

7 maj 2023