Liza-Maria Norlin ny partisekreterare för Kristdemokraterna

Liza-Maria Norlin och Ebba Busch

Kristdemokraternas partistyrelse har valt Liza-Maria Norlin till ny partisekreterare. Hon har en lång erfarenhet i partiet och har tidigare bland annat varit riksdagsledamot, gruppledare för KD Sundsvall och suttit i partistyrelsen.

– Det är med stor glädje jag kan presentera Liza-Maria Norlin som ny partisekreterare. Liza-Maria är väl rotad i den kristdemokratiska rörelsen och har länge varit en respekterad och omtyckt kollega i partiet. Hon ger med sin breda erfarenhet av partiet och yrkesmässiga kompetens ett unikt och viktigt bidrag framåt. Hennes vana att bygga kultur genom ledarskap, hennes organisatoriska förmåga och långa erfarenhet av politik på flera olika nivåer, kommer att tjäna Kristdemokraterna väl när vi lägger grunden för arbetet mot valet 2026, säger partiordförande Ebba Busch.

Liza-Maria Norlin har på olika sätt varit engagerad i Kristdemokraterna sedan 1998 och har under både Göran Hägglunds och Ebba Buschs partiordförandeskap suttit i partistyrelsen. Hon har också suttit flera år i dess verkställande utskott. I riksdagen var hon mellan 2009–2010 ersättande ledamot och har en gedigen erfarenhet från kommunpolitiken. Mellan 2014 och 2022 var Norlin gruppledare för KD i Sundsvall, där hon även satt i kommunstyrelsen. I det senaste EU-valet stod hon som trea på Kristdemokraternas lista. Utöver sin politiska bakgrund har hon arbetat som lärare och projekt- och processledare inom näringslivet och i Sveriges innovationssystem.

– Jag är stolt över att tillträda uppdraget som partisekreterare. Med sex statsråd och stark kristdemokratisk prägel i Tidöavtalet, har vi aldrig tidigare haft ett så stort inflytande över rikspolitiken. Dessutom finns vi representerade i alla regioner och ingår i många av Sveriges kommunstyren. Samtidigt är det självklart att vi vill göra ett betydligt bättre valresultat 2026. Jag ser med glädje fram emot att arbeta nära den kristdemokratiska rörelsen och vara med och bygga en ännu starkare organisation, säger Liza-Maria Norlin.

Liza-Maria Norlin tillträder tjänsten som partisekreterare med omedelbar verkan.

27 april 2023