En trygg förlossningsvård

Acko Ankarberg Johansson, sjukvårdsminister samt Ebba Busch, partiledare KD.

Födande kvinnor ska kunna lita på vården. Regeringen ger nu Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram ett förslag till en nationell plan för förlossningsvården.

Födande kvinnor ska kunna lita på vården. Så ser inte verkligheten ut idag. Tillgängligheten varierar i landet, det finns omotiverade skillnader i vård för olika grupper av kvinnor, främst mellan låg- och högutbildade kvinnor och mellan kvinnor födda i Sverige och utanför Europa. Dessutom är skillnader i processer och resultat mellan regioner och förlossningskliniker väsentliga.

Regeringen ger nu Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram ett förslag till en nationell plan för förlossningsvården. Förslaget ska vara klart i januari 2024.

Den nationella förlossningsplanen ska hitta lösningar på de problem som finns inom vården idag, bland annat genom att fokusera på följande områden:

🔹 Bemanning och hur man kan attrahera, behålla och utveckla medarbetare inom förlossningsvården. Arbetsvillkoren behöver förbättras för vårdens medarbetare.

🔹 För att öka tryggheten ska alla födande kvinnor ha tillgång till ett multiprofessionellt team före, under och efter förlossningen.

🔹 Rehabilitering ska vara ett naturligt inslag i eftervården för alla kvinnor. Det är idag alldeles för många kvinnor som går med komplikationer som kunde åtgärdats i tidigt skede. Vården ska finnas där så länge som det krävs, detta innefattar såväl fysiska som psykiska besvär.

2 februari 2023