Ebbas tal vid manifestation för det iranska folket

ebba busch talar vid manifestation för iranska folket

Den 28 september talade partiledare Ebba Busch vid manifestationen "Röst för det iranska folket" på Norrmalmstorg i Stockholm, med anledning av det iranska folkets protester mot den förtryckande regimen i Iran. Lyssna på talet eller läs det nedan. Det talade ordet gäller.

Zan, Zendegi, Azadi!

Mahsa Jina Amini, 22 år gammal. Hadis Najafi, 20. Hananeh Kia, 23 – det är bara några av de namn på personer som berövats livet.

Vi vet inte idag hur många som har dödats. För regimen vill inte att världen ska se. Internet stängs ned. När säkerhetsstyrkor skjuter mot demonstranter. I folkets protester mot den islamistiska förtryckarregimen. I protesterna för friheten.

Men vi vänder inte bort vår blick.

Irans kvinnor, och män, förtjänar frihet.

För Iran har en 2500 år lång historia som tolerant föredöme, alltsedan Koroush den stores dagar. Ett samhälle präglat av pluralism och respekt för människors frihet och olikheter.

Det vi idag bevittnar är en av många revolutioner i Iran, men den första som leds av kvinnor. Men de är bärare av samma stolta, iranska tradition.

När kvinnorna går ut på gatorna i Iran och kräver sina rättigheter. När de möter sedlighetspolis och säkerhetsstyrkorna, förtryckarregimens förlängda armar. Då ska de kunna veta att de inte endast har sina iranska medsystrar i ryggen, de har sina svenskar medsystrar i ryggen och de har hela västvärldens samlade stöd i ryggen.

Därför är det bra att vi samlas här idag. Men fler ledare måste träda fram. När människovärdet har kränkts i USA, i Afghanistan, har omvärlden inte väntat med sina reaktioner. Ursinnet kan inte stanna i Iran utan kvinnornas frihetskamp är vår sak.

Listan över systematiska kränkningar mot mänskliga rättigheter i Iran kan göras lång.

Sedan den islamiska revolutionen skedde kränks människovärdet öppet på alla fronter: Kvinnor tvingas bära slöja, dissidenter fängslas utan rättegång, minoriteter förföljs och avfällighet från islam bestraffas med hängning. Irans befolkning har tvingats leva under den värsta sortens skräckvälde i 43 års tid.

Regimen utgör inte bara ett hot mot sin egen befolkning. I land efter land breder de iransk-stödda proxykrigen ut sig. Regimen har starkt bidragit till det fruktansvärda krig som rasar i Jemen. Iran är en destruktiv kraft i Mellanöstern och ett hot mot världsfreden. Regimen utövar spionage i Sverige, inte bara mot oss som land utan även specifikt på svenska exiliranier. Det är viktigt att Sverige och EU skaffar de verktyg som krävs för att begränsa iranska påverkansoperationer. De måste upphöra.

Iran är ett mynt med två sidor. Dels är det persernas land – arvtagarna till det rike som fört med sig så mycket gott in i våra dagar. Iran är också ett mångkulturellt land med en riklig skara av etniska och religiösa minoriteter. Det är inte hållbart att en liten shiamuslimsk religiös elit dikterar villkoren för en hel nations vägnar. Förtrycket måste få ett slut. Lyssna på de kurder, azerer, och balucher med många fler som söker den frihet som vi tar för självklar.

Kristdemokraterna förhandlar just nu om att ingå i en ny regering. Jag vill inte föregå de samtalen, men en sak vill jag vara tydlig med. Vi kommer placera situationen i Iran högt på agendan. Nu är inte tid för business as usual. Det kommer finnas ett före och ett efter.

Det finns nu ett momentum. Och det finns ingen återvändo. Det iranska folket, iranska kvinnorna behöver omvärldens stöd!

Vi ser er kamp och vi står bakom den.

Zan, Zendegi, Azadi!

Sidinformation