Kristdemokraternas röstförklaring 7 juli 2021

Ebba Busch anförande vid prövningen av ny statsminister i riksdagens kammare 7 juli 2021.

Det talade ordet gäller.

Herr talman,
Vilken rödgrön röra! Vilken rödgrön röra.
S, V, Mp och C tycks inte vara eniga om någonting kring hur landet ska styras – utom att de alla just nu stödjer Stefan Löfven. Och helst vill sparka problemen framför sig.
V säger att de släpper fram Löfven – men att sen måste Löfven förhandla med dom för att få igenom sin budget.
C säger att de släpper fram Löfven – men han får absolut inte förhandla budget med V.
S och C säger att de har hittat en politisk uppgörelse som är skälet till att regeringen kan tillträda.
Mp säger dock att de inte är med på uppgörelsen – men ska fortfarande ingå i regeringen.
V säger att deras tid som dörrmatta är över och att de ska ha inflytande över budgeten. De kommer inte bryta voterings-praxis.
C säger att de kan tänka sig bryta praxis om Löfven bara presenterar motsatt politik som den V står för.
Och som en (liten) rödgrön oliv på toppen av allt ihop så har regeringen förhandlat fram en helt separat överenskommelse – med en vänstervilde(!).
…Det här är inte bra för Sverige. Så här kan inte ett land styras. Hade Stefan Löfven haft landets bästa för ögonen så hade han vägrat tillträda under sådana här omständigheter.
***
En gång i tiden fanns en socialdemokrati som förstod sådana ting. När Rickard Sandler avgick som statsminister gjorde han det med motiveringen att ”Det är bättre att denna regering faller än att regeringsmakten lämnas att förfalla”. (citat slut)
Vi avlägger vår röst idag med samma motivering som Sandler en gång gjorde. Det är bättre att den här regeringen inte tillträder än att vi med öppna ögon tillsätter en (fyrfalt) bakbunden regering som när som helst kan falla – och som till synes saknar möjlighet att få en budget genom kammaren.
***
Den rödgröna röran gör den här regeringen till en tickande bomb. Redo att när som helst flyga i luften – och kasta oss ut i ännu en regeringskris redan i höst. Då vore det bättre att låta väljarna säga sitt i ett extra val redan nu. Två val på mindre än ett år vore inte värdigt. Och ansvaret för om det blir så är Stefan Löfvens – som låter sig bli vald utan att veta om han faktiskt kan styra.
***
Sverige förtjänar bättre än att sju svåra år med Stefan Löfven blir till åtta.
För i all denna röra. För bland allt detta politiska spel. Så finns det samhällsproblem som en handlingskraftig regering skulle kunna börja lösa – under det år som är kvar till nästa val.
En handlingskraftig regering hade kunnat påbörja århundradets vårdreform – så att vi kan sätta människovärdet – inte strukturerna – i centrum för sjukvården.
En handlingskraftig regering hade kunnat påbörja arbetet med att bygga bort äldreboendebristen – för att alla äldre ska ha rätt till trygghet och gemenskap.
En handlingskraftig regering skulle kunnat påbörja arbetet med att ge polisen de verktyg de behöver mot gängbrottsligheten – för att alla hederliga människor ska kunna röra sig fritt.
En handlingskraftig regering skulle kunnat säkra svensk kärnkraft, ge oss långsiktigt hållbara migrationslagar och en politik för att hela landet ska leva.
En handlingskraftig regering kommer att kunna göra allt detta den dagen väljarna får säga sitt om denna rödgröna röra.
Idag kommer Kristdemokraterna rösta nej till att utse Stefan Löfven till statminister på nytt. Och vi ger åter svenska folket ett löfte. Att när helst möjligheten ges – tar vi chansen att ge Sverige ett nytt ledarskap.
Tack!

4 juli 2022