Företrädare

• Bolagsstyrelse, kommun, ledamot
  • Partiavdelningsstyrelse, ledamot

"Livskvalitét och trygghet"

Thomas Imeryd, Kommunalråd Norrtälje, Stockholms län.
Har ett förflutet som officer i Försvarsmakten och som projektledare/marknadschef i IT-konsultbranschen, numera är jag underhållsledare på Vattenfall och är ansvarig för underhåll och akut felavhjälpning av elnätet i Roslagen. Vid sidan om driver jag Norrtälje Lädermakeri där jag sysslar med nyproduktion och restaureringar/reparationer av läder- och skinnprodukter.

Jag har alltid varit politiskt intresserad, men som vanligt skall ju det övriga livet rulla på, och då har helt enkelt tiden tagit slut.
Familjen är utan tvekan vår viktigaste gruppkonstellation i samhället och enligt subsidaritetsprincipen skall så många val som möjligt göras på så låg nivå som möjligt, jag tycker inte om överförmynderi. Politiken skall komma in och hjälpa till i frågor som måste tas på högre nivåer.
Jag brinner för att vi alla skall få en trygg ålderdom efter att ha jobbat hela livet, och att vi skall bo i ett tryggt samhälle som kan möta de krav som såväl invånare som företag ställer på landets styre i olika nivåer.
Vi behöver se över vår energipolitik, det känns som att vissa delar i energipolitiken just nu bär åt fel håll, att vatten- och kärnkraft är de enda två säkra kraftkällorna som levererar stabilitet råder ju ingen tvekan om, vindkraft och solkraft är bra som ett komplement, men den fungerar ju bara om det blåser eller är ljust ute, och dessa två levererar INTE någon stabilitet i vårt elnät..

I Norrtälje kommun har vi ett antal utmaningar då vi är en glesbygdskommun som ligger nära flera storstäder:
* Vi har en stor inflyttning, och infrastrukturen har inte hängt med, vi måste se till att vägar, VA och elnät ligger i paritet med de krav som ställs i och med denna utbyggnad.
* Hela kommunen skall leva, det måste vara möjligt att få livspusslet att fungera även ute på landsbygden, lantbruket håller på att gå under pga höga bränsle- el- och foderpriser.
* Trygghet - var vi än bor, lever och vistas i kommunen, måste vi vara trygga, det skall finnas skolor i vår närhet, poliser som kommer när det begås brott, ambulanser som kan ta oss till sjukhus när olyckan är framme.

Aktuella uppdrag: Kommunalråd, ordförande i utbildningsnämnden, ledamot i Campus Roslagen AB, ledamot i Norrtälje kommunhus AB.