Myter om KD

Det finns flera myter och fördomar om KD och inte sällan är det våra politiska motståndare som använder sig av dem.

• "KD är emot abort"

Nej. KD står bakom den svenska abortlagstiftningen och vill inte ändra den. Att vi vill förbjuda abort är en myt som våra motståndare använder för att skada oss.

• "KD stöttar bara kärnfamiljer"

Nej. Vi är ett familjeparti för alla de som lever i kärnfamilj. Vi är ett familjeparti för alla de som lever i stjärnfamilj. Vi är ett parti för alla familjer.

Oavsett vem mamma eller pappa älskar, om man har två mammor eller två pappor. Eller har en mamma, eller en pappa. Så är föräldrarna precis lika bra och föräldrarna är de viktigaste i ett barns liv.

• "Man måste vara kristen för att rösta KD"

Nej. Kristdemokraterna är ett kristdemokratiskt parti, inte ett kristet parti.

Vår idétradition kallas för kristdemokrati eftersom den bygger på kristna värderingar om allas lika värde, människans ofullkomlighet och att det finns rätt och fel. Men du får tro på vad du vill.

• "KD vill ta jämställdheten bakåt"

Nej. Vi har bara en annan jämställdhetspolitik än vänstersidan i svensk politik.

Kvinnor och män ska ha lika villkor att forma sitt liv utifrån sina egna önskemål. Vården behöver satsa på särskild kompetens kring kvinnors och mäns olika hälsoproblem. Hedersförtrycket är ett av de största hoten mot svensk jämställdhet, samhället behöver möta det med kraft och visa vilka värderingar som gäller i Sverige.

• "KD vill bara straffa och inte arbeta förebyggande mot brott"

Nej. Kristdemokraterna har många förebyggande åtgärder. Vi har bland annat presenterat ett förebyggandepaket som fokuserar på socialtjänst.

Vi vill ha ett nationellt centrum för social brottsprevention som stöttar kommunerna i sitt arbete, en nationell krissocialjour och vi vill införa föräldrastödsprogram i alla kommuner. Du kan läsa om alla våra förebyggande förslag här.

Sidinformation

Senast uppdaterad: