• Utrikespolitik och bistånd

Svensk utrikespolitik ska fokusera på att stödja frihet, demokrati och mänskliga rättigheter. Vi har en skyldighet att bistå människor i nöd med hjälp oavsett var i världen de befinner sig och vi i Sverige måste vara beredda att försvara de mänskliga rättigheterna.

Utöver detta ska utrikespolitiken främja handel mellan nationer. Frihandel och marknadsekonomi är vägen framåt för att lyfta människor ur fattigdom. Utifrån dessa grundläggande principer ska utrikespolitiken främja svenska intressen i omvärlden.

Vi ser fundamentalism och spänningar mellan stater växa fram på flera håll i världen. Människor förtrycks, fördrivs och mördas på grund av sin tro eller sexuella läggning. Den internationella terrorismen är ett konstant hot. Länder med icke-demokratiska agendor lägger sig i demokratiska länders val och desinformation har växt till ett internationellt problem.

Förenta nationerna (FN) är samtidigt handlingsförlamat på grund av vetorätten i säkerhetsrådet. Med tanke på världsutvecklingen skulle vi behöva ett mer effektivt FN som kan agera resolut. Det behövs en fungerande allians i världen mellan de krafter som tror på frihet, demokrati och varje människas unika och okränkbara värde. Samtidigt behövs en regering i Sverige som vågar föra en utrikespolitik värd namnet – en politik som står upp för mänskliga rättigheter.

• Frihandel – rättvis handel skapar välstånd

Kristdemokraterna anser att ökad frihandel ska vara ett prioriterat mål för svensk utrikes- och utvecklingspolitik. En friare världshandel med rättvisa villkor är en förutsättning för att fler människor ska kunna resa sig ur fattigdom. Genom att handla med andra ökar välståndet i världen och fattigdom kan utrotas. Handelshinder som tullar och exportsubventioner ska därför motverkas.

• Utvecklingspolitik och effektivt bistånd

Demokrati och mänskliga rättigheter ska vara utgångspunkt och mål för svensk utvecklingspolitik.

Sverige ska ha en ambitiös utvecklingspolitik med ett generöst och effektivt bistånd. Det humanitära biståndet, dvs. bistånd som exempelvis skickas till länder som just upplevt en naturkatastrof, måste i större utsträckning nå ut till de behövande än vad som är fallet idag.

Så länge människor tvingas leva under ofrihet och förtryck eller lider av fattigdom, svält och svåra sjukdomar krävs  gemensamma ansträngningar. Kristdemokraterna menar att demokrati, ekonomisk frihet och rättsstatliga principer möjliggör att fler människor kan resa sig ur fattigdom och känna hopp om en bättre framtid. Sjukvård och utbildning skall dessutom vara prioriterade biståndsområden.

Utvecklingsstödet ska främst kanaliseras genom det civila samhället, den privata sektorn och partiknutna organisationer (PAO) och Kristdemokraterna stödjer målet att 1 % av BNI ska avsättas för bistånd i statens budget. Biståndets långsiktiga mål måste dock vara att de länder som idag tar emot bistånd tids nog ska nå en utveckling där biståndet inte längre behövs.

• Stoppa förföljelsen av kristna – erkänn IS folkmord

Kristna i mellanöstern är särskilt utsatta. Deras situation har försämrats drastiskt sedan den arabiska våren då islamistiska grupper fick stärkt inflytande. I Egypten har attackerna mot kyrkor eskalerat. På grund av Islamiska statens framfart och inbördeskriget i Syrien har människor dödats och fått sin rätt till liv och värdighet kränkt.

Den kristna befolkningen i Mellanöstern riskerar att utplånas om inget görs för att garantera deras säkerhet när kristna flyktingar återvänder. Västvärlden måste utöva påtryckningar för att säkerställa att religionsfriheten förbättras i regionen och att religionsförföljelsen i världen upphör. Islamiska statens folkmord på kristna och jezidier måste erkännas och vi behöver göra allt för att säkerställa att förbrytarna döms till ansvar och rättvisa skipas.

• Reformera FN – vi måste agera snabbare

FN-samarbetet är en viktig del av svensk utrikespolitik. Behovet av en världsorganisation som forum för dialog och för att ta gemensamt ansvar för globala utmaningar är stort.  FN är en central aktör i arbetet för en fredligare, säkrare och en mer rättvis och hållbar värld.

FN:s säkerhetsråd har dock alltför ofta brustit i handlingskraft när de allra viktigaste värden stått på spel. För att FN  ska kunna visa handlingskraft behöver vetorätten i säkerhetsrådet begränsas. Krigsförbrytelser, pågående folkmord, etnisk rensning och brott mot mänskligheten måste stoppas och Sverige ska därför bidra till fredsbevarande, säkerhetsfrämjande och konfliktförebyggande insatser inom FN.

• Rysslands aggressionspolitik

Rysslands odemokratiska utveckling och landets militära expansion under 2000-talet är inte bara ett hot mot Sverige utan också ett reellt hot mot många grannländer. 2008 angrep Ryssland Georgien. De ockuperar fortfarande delar av dess territorium. 2014 gick man in i Ukraina, ockuperade Krimhalvön och Vladimir Putin bedriver fortfarande ett blodigt krig i landet.

På annat håll använder Ryssland sin ekonomiska makt, framförallt naturgastillgångarna, för att utöva påtryckningar på sina grannländer och oppositionella demonstrationer i Ryssland bemöts med våldsamheter och massarresteringar. Sverige och EU måste tydlig markera mot den ryska aggressionspolitiken och visa att vi stöttar Ukrainas och östeuropeiska länders rätt till självbestämmande.

• Ny politik för Mellanöstern

Sveriges nuvarande regering har varit allt annat än framgångsrik i att vårda relationen med mellanösterns enda demokrati – dvs. Israel. Kristdemokraterna förespråkar en tvåstatslösning på den israelisk-palestinska konflikten, men vi anser att det var helt fel av den rödgröna regeringen att erkänna Palestina och vi vänder oss starkt emot regeringens onyanserade politik på området.

Israel är Mellanösterns enda demokrati, ett fritt land  med en självklar rätt att försvara sig samt att skydda sin befolkning. Sverige och EU måste därför visa att vi står vid Israels sida i kampen mot antisemitism, islamistisk terror och hot från fientliga stater som exempelvis Iran.