• Den som kan arbeta, ska inte gå på bidrag

Under flera års tid har Sverige haft en migrationsnivå som överstiger våra integrationsmöjligheter. Det har byggt upp till en stor integrationsskuld. Den här skulden tar sig i uttryck i ökade samhällsklyftor. Vi har omkring 60 utsatta områden i Sverige, och samhället håller inte ihop. Barnrån, skjutningar, sprängningar, segregerade områden och tilltagande arbetslöshet. Den här utvecklingen behöver brytas. Nu.

Kommunerna betalar notan för utanförskapet. Men utan statsbidrag för flyktingmottagande är ekonomin ansträngd på flera kommuner runt om i landet. Det mest akuta problemet har just nu Vilhelmina som tvingas låna för att kunna betala ut löner. Men de är inte ensamma. Flera kommuner riskerar gå samma öde tillmötes om inget händer. Det krävs djupgående förändringar. De senaste månaderna har Ebba Busch Thor besökt kommuner som på olika sätt tagit sig an problemen med de ökade samhällsklyftorna. Moderatledda Staffanstorp, kristdemokratiska Markaryd och det socialdemokratiskt styrda Eskilstuna. Alla vittnar de om en ansträngd situation för kommunerna, men även en förändringsvilja.

Därför presenterar vi idag reformer för att hjälpa kommunerna:

• Gör det lättare att förordna kommunala ordningsvakter
    • Skrota EBO
    • Underlätta för sociala utfallskontrakt och idéburna offentliga partnerskap
    • Låt staten ta över ansvaret för nyanlända som idag har försörjningsstöd, och inför dagpenning
    • Utred avtrappning av försörjningsstöd i förhållande till hushållsstorlek

Läs mer om förslaget kring dagpenning här:

kd.nu/pm_statligdagpenning.pdf