• Riksting 8-10 november 2019 Umeå

ANMÄLAN         Så snart som möjligt. Dock senast 27 oktober
    anmalan.kd.nu/event/riksting_2019/
    PLATS                 Umeå Folkets hus

Rikstinget är det Kristdemokratiska partiets högsta beslutande organ och fastställer övergripande styrdokument och stadgar, förrättar erforderliga val och behandlar motioner. Rikstinget arrangeras var annat år och är i år i Umeå.

Nedladdning av Rikstingsfolder

Program och Ramtider

Torsdagen 7 nov
    14:00-20:00 Extra aktiviteter erbjuds dig som kommer redan på torsdagen (se separat information)
    Fredag 8 nov
    10:15 Öppningshögtid
    10:30 Tal av partiordförande Ebba Busch Thor
    11:30-22:00 Förhandlingar
    12:30-14:30 Lunch – Lättrökt ekologisk gårdsgris med gnocchi och grönsaker samt basilika- och pecorinosås.
    Serveras med sallad på rödbetor och getost. Serveras med sallad på rödbetor och getost.
    15.00-16.30 Fika S.M.A.R.T. Drop in, serveras i Teaterfoajén
    18.00-20:00 Middag – dropp in, Viltwallenbergare med gräddsås, rårörda lingon, potatispuré och ärtor.
    Serveras med sallad och citronyoghurt.
    Lördag 9 nov
    8:30-17:40 Förhandlingar
    11.30-13.30 Lunch – dropp in, Mjukbakad torsk med brynt smör, ljummen blomkåls- och potatissallad samt
    röra på ägg, majonnäs och ärtor. Serveras med romansallad.
    15:00-16:30 Fika S.M.A.R.T. Drop in, serveras i Teaterfoajén
    19:00 Rikstingsfest med underhållning. (Restaurang Äpplet)
    Söndag 10 nov
    8:30-15:00 Förhandlingar
    11.30-13.30 Lunch – dropp in, Viltgryta på älg, rotsaker och skogssvamp. Serveras med rårörda lingon och
    potatispuré samt sallad på örtmarinerad palsternacka och bönor.
    15:00 Avslutning med fika – Grab and go

OBS: Drop-in-lunch alla dagar och vid fredagens middag. Det vill säga inget avbrott. Förhandlingarna pågår parallellt.  Under dagarna finns fritt kaffe- och te att tillgå. Fikabröd kan köpas vid särskild disk i foajén

ANMÄLAN & KALLELSE
    Detta är en informell inbjudan till partistyrelse, ombud, ersättare, associerade förbund och övriga intresserade. Alla valda ombud och ersättare får en formell kallelse per post samt handlingar och kallelse per e-post senast fyra veckor innan rikstinget.

Anmälan till rikstinget görs via anmälningsformuläret på kd.nu/anmalan. Vid anmälan senast den 29 september 2019 är anmälningsavgiften 275 kr för deltagande alla dagar och 100 kr/dag vid deltagande endast enskild dag. Efter 29 september höjs anmälningsavgiften till 450 kr (enskild dag 150 kr). Sista anmälningsdag är 27 oktober. En bekräftelse skickar per e-post (den som anges i anmälan) inom fjorton dagar. Eventuella ändringar sker till riksting@kristdemokraterna.se och kostar 100 kr/ändringstillfälle. Vid avbokning efter 27 oktober sker ingen återbetalning av anmälningsavgift

KOMMUNIKATIONER
    Tåg: Partiet har avtal med SJ vilket ger dig rabatt på resan. Ju tidigare bokning, ju billigare resa. Boka via denna länk: http://kd.nu/sj/riksting2019
    På denna länk ser du vilka flygbolag som trafikerar Umeå: https://www.swedavia.se/umea/flygbolag/

BETALNING
    Om inget särskilt anges under ”betalning” i anmälan kommer fakturan för anmälan och måltider och extra arrangemang att sändas till dig via e-post. Ska partidistrikt betala fakturan ange då tex ”KD Stockholms län” under faktureringsadress.

Fakturan skall vara betalad senast den 29 oktober, i annat fall tillkommer extra avgift om 50 kr/faktura.

Ev ersättning till ombud och ersättare beslutas av respektive partidistrikt. Har du frågor om detta, kontakta ditt partidistrikt.

RIKSTINGSHANDLINGAR
    Ombud och ersättare får automatiskt handlingarna via e-post. Övriga deltagare kan ange att man vill ha handlingar vid anmälan. Den som önskar handlingar i tryckt form kan erhålla det per post mot en tryck- och distributionsavgift om 250 kr.

MÅLTIDER
    Följande måltider kan du beställa
    Lunch fred, lörd, sönd                                                         145 kr / lunchtillfälle
    Middag fredag kväll                                                             255 kr
    Rikstingsfest lördag                                                             525 kr

Barn 4-12 år, 50% av ovanstående priser

Extra aktiviteter torsdag 7 nov

Kom redan på torsdagen och upptäck Umeå. Under eftermiddagen och kvällen kan du ta del av följande arrangemang::

1/ Kl 14.00 Besök på Norrlands Universitetssjukhus    Kostnad: 150kr/person

I Region Västerbotten finns tre sjukhus. Vi besöker Norrlands universitetssjukhus (NUS) i Umeå som i många år legat i topp i landet inom många verksamheter.  Vi gör besök i delar av den världsledande vården som bedrivs på NUS.

2/ Kl 16,00  Det könade landskapet – se Umeås samhällsplanering.     Kostnad:150 kr/person

Linda Gustafsson, jämställdhetsstrateg, i Umeå kommun guidar oss på en busstur genom Umeå och berättar om kommunens arbete med jämställdhet i det offentliga rummet. Vill du veta mer: https://genderedlandscape.umea.se/

3/ Kl 16.00 Besök på Guitars the museum   Kostnad: 150kr/person

Bröderna Samuel och Michael Åhdén har en av världens finaste privatägda gitarrsamlingar. Lyssna till när dom själv guidar oss och berättar om sin unika samling och hur det hela startade och när dom pantsatte föräldrarnas hus för att komma över vissa gitarrer. Nu har vi möjlighet att se denna världsunika utställning av elgitarrer, basar, förstärkare och musiktillbehör på Guitars  – det världsunika museet i Umeå. https://www.guitarsthemuseum.com/

4/ 14.00-18.00 Besök i kulturstaden Umeå och guitars the museum. (300kr/person)

Vi besöker Designhögskolan och Bildmuseet med information och guidning. Det hela avslutas med att vi också deltar i besöket på Guitars the museum enligt ovan.

DAGS FÖR MIDDAG
    Välj på olika alternativ, den norrländska ”specialiteten” eller lite mer traditionellt. Du behöver inte deltagit i något av de övriga extra arrangemangen för att boka middag.

5/ 19.00 Ät den norrländska specialiteten surströmming (195 KR)
    På allas begäran ordnar vi en surströmmingskväll. Om du väljer att äta surströmmingen på tallrik eller i klämma spelar ingen roll. Här ges du möjlighet till båda. Njut av den lilla fisken och dess tillbehör. Plats och övrig information kommer till de deltagare som anmält sig till den här måltiden.

6/ 19.00 Middag på båten sjöbris
    Avnjut en trevlig middag på båten Sjöbris i goda vänners lag. Med goda norrländska råvaror och specialiteter och trevlig service äter du en upplevelsevärd middag. Här har du två alternativ att välja på: •  Röding från Landön: 245 kr
    •  Entrecote från Österbotten: 295 kr Dessert beställs på plats. www.sjobris.nu

Hotell Riksting Umeå 8-10 november 2019

Logi bokas direkt med de nio hotell som vi gjort blockbokning hos. Du kontaktar det hotell du önskar bo på och ”övertar” rum. Rummen är reserverade för Kristdemokraterna fram till 7 Oktober. Du svarar själv för betalning av rummet, vilket sker på plats. Du kan också efter ök med hotellet erhålla faktura. Boka ditt rum i god tid och kom ihåg att ange bokningskoden: KDRT2019.

Se denna länk för bokning av logi/hotell

Se denna länk för karta över hotell

Utställare
    Välkommen med som utställare på Rikstinget. Kontakta Christina Glassel om du vill veta mer eller boka utställarplats.
    christina@canmedia.se +46 (0)73 513 10 83

Press
    Media är välkomna att bevaka arrangemanget. Vi frågor kontakta Pressekreterare Naomi Abramowicz
    naomi.abramowicz@kristdemokraterna.se