• Presskonferens om Centerpartiets besked i regeringsfrågan

På en pressträff idag kommenterade Ebba Busch Thor beslutet av Centerpartiets ledning att rekommendera sitt parti att stödja Stefan Löfven som ny statsminister:

Efter fyra långa månader ser det nu ut som att regeringsfrågan nått vägs ände. Tyvärr inte i den riktning som vi kristdemokrater har arbetat för och hoppats på.

Om Centerpartiets besked kvarstår innebär det att Sverige berövas möjligheten till ett nytt politiskt ledarskap och en ny regering. Jag är besviken och sorgsen över den här utvecklingen. Allianssambetet som vi känner det är i och med Centerns beslut ett avslutat kapitel på nationell nivå. Det beklagar vi.

En majoritet av svenska folket anser att landets utvecklas åt fel håll, och majoriteten har helt rätt. Arbetslösheten är hög. Vårdköerna har fördubblats. Polisen går på knäna. Under Stefan Löfvens regeringstid har det pågått välfärdssveket.

S-regeringen har brustit såväl i politiskt innehåll som politiskt ledarskap. Att samme statsminister ska regera igenom är för mig helt otänkbart. Det är en fråga om att människor ska kunna lita på välfärden. Alla de människor som gick till valurnorna och la sin röst på C och L i tro på att Ulf Kristersson var deras statsministerkandidat och i tron på deras löften om att hålla ihop alliansen har blivit förda bakom ljuset. Det är ett svek eftersom alliansen gemensamt gick till val på att byta ut regeringen Löfven.

Det gjorde vi därför att vi hade en helt annan uppfattning än Socialdemokraterna om hur landet behövde utvecklas, och vilken politik som krävdes för att uppnå den utvecklingen.

Från kristdemokratiskt perspektiv har inget ändrats. Under valrörelsen uttryckte Ebba Busch Thor offentligt vid ett par tillfällen, att när en del börjar darra på valnatten, så kan man lita på Kristdemokraterna. Lita på att vi kommer att rösta bort Stefan Löfven och rösta fram Ulf Kristersson och en borgerlig statsminister. Vi har samma syn 2019 som vi hade 2018. Vi anser fortfarande att Sverige behöver en ny riktning, och ett nytt ledarskap.

Att Centerpartiets ledning/ledningar ny byter fot i regeringsfrågan och stöder en ny rödgrön regering under Stefan Löfven är inte främst ett svek mot oss, utan mot de väljare som lyssnade på Alliansens samlade löften före valet och röstade därefter.

Det är ett dåligt besked. Dåligt för Sverige, dåligt för svensk borgerlighet.

Alliansen existerade i femton år, men den borgerliga samsynen har funnits betydligt längre än så. Den första borgerliga koalitionsregeringen bildades 1976, därefter bildades nya sådana 1979 och 1991.

Grunden för dessa var aldrig att partierna var överens om allt, utan att de hade tillräckligt mycket gemensamt för att kunna samregera och utgöra en motvikt till den socialdemokrati som nästan alltid satt vid makten och som redan på 1970-talet hade vuxit ihop med staten.

När Alliansen bildades 2004 fördjupades gemenskapen. Tillsammans har vi hanterat frågor som varit oerhört svåra för ett eller flera partier. Genom alliansen bröts socialdemokratins maktdominans. Därmed blev Alliansen en framgång. Det som de borgerliga partierna i över fyrtio år har byggt upp och åstadkommit har idag skadats allvarligt.

Alliansen finns bara om alliansen är villiga att gemensamt regera för Sveriges bästa. När den viljan inte finns hos alla partier, finns heller inte Alliansen i sin nuvarande form.

Till alla som idag känner besvikelse: bryt inte ihop. Engagera er. Ni är varmt välkomna till oss kristdemokrater. Det kommer nya och bättre dagar än den här.