• Operation rättvisa – sätt stopp för ungdomsbrottsligheten

Gång på gång har regeringen lovat att tvinga tillbaka våldet, krossa gängen och stoppa nyrekryteringen, men utan synbara resultat. Tvärtom eskalerar den grova kriminaliteten. Gängen tillåts nu ta kontroll över territorium – till och med genom vägspärrar – på en nivå som aldrig tidigare skådats. Men det är inte bara den organiserade brottsligheten som är systemhotande. Även det meningslösa våldet tillåts sprida en förlamande skräck i samhället. Skolungdomar blir rånade. Flickor och pojkar blir våldtagna. Barn kidnappas, torteras och förnedras. Vi i oppositionen har försökt axla ansvaret så långt vår makt når. Genom riksdagen har vi försökt tvinga regeringen till handling.

Riksdagen har utfärdat 78 tillkännagivanden om åtgärder mot gängbrottsligheten – 20 är inte ens påbörjade och 58 har inte avslutats – vi har sammanställt dem i ett kompendium som går att läsa här.

Nyligen förklarade rikspolischef Anders Thornberg att “våldsutvecklingen är synnerligen allvarlig” och att hela samhället måste kraftsamla. Han pekade då också på något grundläggande. För att denna kraftsamling alls ska kunna komma till stånd krävs det först att “De kriminella behöver försvinna från våra gator och torg”. Kristdemokraternas förslag som presenterades vid en presskonferens den 31 augusti syftar till detta, specifikt vad gäller unga förövare. Fler unga förövare måste plockas bort från gatorna.

Läs vårt PM om förslagen här