• Om Kristdemokraterna

Kristdemokraterna sätter människovärdet främst och vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, äldrefrågorna och tryggheten är de viktigaste frågorna i valet 2018.

Vårt partinamn berättar vad vi står för – en demokrati byggd på kristen människosyn och värdegrund. En vanlig missuppfattning är att man måste vara troende för att vara med. Det är fel. Alla som delar våra idéer är välkomna i partiet.

Fakta om partiet:

• Partiets ordförande heter Ebba Busch Thor.
    • Vi har 16 riksdagsledamöter.
    • Kristdemokraterna fick sitt första riksdagsmandat 1991. I det senaste riksdagsvalet fick Kristdemokraterna 4,6 % av rösterna. Vi har drygt 20 000 medlemmar. Vi är organiserade i 26 distrikt. Ett distrikt omfattar oftast ett län. Kristdemokraterna är representerade i 236 kommuner. Våra lokala representanter hittar du här.
    • I partiet finns också ett kvinnoförbund, ett ungdomsförbund, ett studentförbund och ett seniorförbund.
    • År 2005 startade organisationen KIC – Kristdemokratiskt Internationellt Center  som arbetar med demokratibistånd. De stödjer andra kristdemokratiska partier. I diktaturer stöttar de demokratirörelser som befinner sig i opposition.
    • Kristdemokraterna är representerat i EU-parlamentet av Lars Adaktusson. På europeisk nivå utgör Kristdemokraterna en del av EPP – European People´s Party – en sammanslutning av kristdemokratiska partier i Europa.