• Vårt parti

Kort om Kristdemokraterna

Kristdemokraterna sätter människovärdet främst och vill prioritera det som är nödvändigt för att bygga ett samhälle som håller ihop. Vården, äldrefrågorna och tryggheten är de viktigaste frågorna i valet 2018.

Vårt partinamn berättar vad vi står för – en demokrati byggd på kristen människosyn och värdegrund. En vanlig missuppfattning är att man måste vara troende för att vara med. Det är fel. Alla som delar våra idéer är välkomna i partiet.

Fakta om partiet:

• Partiets ordförande heter Ebba Busch Thor.
    • Vi har 16 riksdagsledamöter.
    • Kristdemokraterna fick sitt första riksdagsmandat 1991. I det senaste riksdagsvalet fick Kristdemokraterna 4,6 % av rösterna. Vi har drygt 20 000 medlemmar. Vi är organiserade i 26 distrikt. Ett distrikt omfattar oftast ett län. Kristdemokraterna är representerade i 236 kommuner. Våra lokala representanter hittar du här.
    • I partiet finns också ett kvinnoförbund, ett ungdomsförbund, ett studentförbund och ett seniorförbund.
    • År 2005 startade organisationen KIC – Kristdemokratiskt Internationellt Center  som arbetar med demokratibistånd. De stödjer andra kristdemokratiska partier. I diktaturer stöttar de demokratirörelser som befinner sig i opposition.
    • Kristdemokraterna är representerat i EU-parlamentet av Lars Adaktusson. På europeisk nivå utgör Kristdemokraterna en del av EPP – European People´s Party – en sammanslutning av kristdemokratiska partier i Europa.