• Nej till EU-lag om minimilöner

Såväl arbetsmarknadens parter i Sverige som de svenska politiska partierna är eniga om att EU inte bör lagstifta om en europeisk minimilön via direktiv. Istället bör det aviserade förslaget från EU-kommissionen om EU-reglering av minimilöner ske i form av en så kallad rådsrekommendation.

I veckan står det nu klart att den största partigruppen i Europaparlamentet, kristdemokratiska EPP, efter förslag från Kristdemokraterna, ställer sig bakom den svenska positionen i frågan.

– Det är naturligtvis ett viktigt besked att den största partigruppen nu sluter upp bakom vår linje, och därigenom vill freda svensk arbetsmarknad från EU-lagstiftning på lönebildningområdet, säger Kristdemokraternas Europaparlamentariker Sara Skyttedal.

– När Kristdemokraterna lyfte de här frågorna i valrörelsen avfärdades vi av politiska motståndare, och anklagades för att jaga väderkvarnar. Nu ser vi inte bara att vi hade rätt i våra farhågor, utan också att vårt arbete faktiskt gör skillnad, fortsätter Skyttedal.

Det skarpa förslaget om minimilöner kommer presenteras av EU-kommissionen först efter konsultation med arbetsmarknadens parter, och måste sedan godkännas av Europaparlamentet och medlemsländerna. Partigruppernas position i Europaparlamentet är avgörande.

– Vi har nu levererat i vår partigrupp, och det är hög tid att de svenska socialdemokraterna levererar i sin. Socialdemokraternas Helene Fritzon är ansvarig för de sociala frågorna i sin partigrupp, men hittills har vi inte sett någonting som tyder på att hon klarar av att leverera, avslutar Sara Skyttedal.