• Därför lämnar vi förhandlingarna om gängkriminalitet

Kristdemokraterna väljer att lämna förhandlingarna om åtgärder mot den grova gängkriminaliteten. Regeringen saknar viljan att gå fram i den takt som krävs för att kunna lösa det krisläge vi befinner oss i.

Vi har utgått ifrån vad som är bäst i kampen mot gängkriminaliteten. Men tyvärr tycks regeringen tro att förhandlingarna är en upprepning av januariöverenskommelsen där alla partier ska få igenom lite av varje av partitaktiska skäl. Regeringen har helt enkelt börjat i fel ände.

I regeringens bud saknar vi framför allt flera av de åtgärder som rikspolischefen framfört. Det saknas också helt åtgärder för att lyckas nå 10 000 fler poliser, där vi  har krävt en riktad polislönesatsning. Den har regeringen i stället strukit ur budgeten.

De åtgärder som är bra i regeringens förslag kommer vi givetvis stödja när de läggs fram i riksdagen. Men det behövs inte en överenskommelse över blockgränserna. Det finns redan 168 tillkännagivanden. Beslut som riksdagen fattat på rättspolitikens område som regeringen ska genomföra. Det finns alltså redan en majoritet för en skarpare rättspolitik och regeringen har ett stort ansvar att gå från ord till handling.

Kristdemokraterna kommer arbeta aktivt för att bygga majoriteter i riksdagen för att ta arbetet framåt. Alla riksdagspartier som vill bidra ska få vara med och vi kommer att föra en dialog med alla. Det är en bra grund för vidare samtal inom ramen för justitieutskottets arbete. Vi kommer hålla ett högt tempo.

Andreas Carlson (KD)
    vice ordf i justitieutskottet och rättspolitisk talesperson