• Kristdemokratisk politik behövs, både i Tyskland och i Sverige

Kristdemokraternas tyska systerparti CDU under ledning av Angela Merkel fortsätter leda Tyskland efter söndagens val. Socialdemokratiska SDP gjorde ett historiskt dåligt val samtidigt som högerpopulistiska AFD gick framåt, en utveckling som vi ser på flera håll i Europa. Vi Kristdemokrater är övertygade om att vår politik behövs mer än någonsin. En politik som förenar hjärta och hjärna. Med det skattetryck vi har i Sverige borde välfärden fungera bättre inom vård och äldreomsorg, skolan och barnomsorgen måste prioriteras och tryggheten på gator och torg måste förstärkas. För att nämna några av de områden vi vill satsa på.

Ebba Busch Thor kommenterar det tyska valet så här:

”Angela Merkel är en stor inspirationskälla för mig och är bland annat anledningen till att jag hittade till kristdemokratin. Att kunna förena värderingsburen politik där både sociala rösten och ekonomin får plats gemensamt. Att kunna navigera bland de problem som samhället står inför utifrån en klar värderingskompass är något som Kristdemokraterna i Tyskland och Sverige delar. Trots valresultatet blir inte vägen framåt lätt, den politiska terrängen är svårare idag än tidigare. Men i tider som dessa behöver Europa en stabil mittpunkt och det står Angela Merkel för.”

Se Ebba Busch Thor kommentera det tyska valet i SVT