• Kommunikationer och IT

Kristdemokraternas syn på kommunikationer och transportpolitiken har två utgångspunkter – utvecklat välstånd och miljöhänsyn. Den ambitionen ligger som grund för en förbättrad infrastruktur, nollvision i trafiken och bra IT-kommunikation i hela landet.

Kristdemokraterna föreslår:

• Bredband för alla

Bredband är av yttersta vikt för alla. Det behövs för att företag ska kunna verka i hela landet och för att privatpersoner ska kunna hålla kontakten med sin nära och kära. Tyvärr är tillgången till bredband mycket ojämnt fördelad i Sverige. Kristdemokraterna vill använda det gamla 700-Mhz-bandet som användes för marksänd TV till bredband och ändra kommunallagen så bredband kan säljas över kommungränser.

• Framtidens järnväg

Järnvägsresandet ökar i Sverige, främst regionalt. För att klara framtidens trafik måste underhållsskulden byggas bort, med underhåll och nya spår. Vi vill också tillåta längre och tyngre godståg för effektivare transporter. Kristdemokraterna vill se att Sverigeförhandlingen gå i mål och är positiva till höghastighetståg, givet att de finansieras inom budgetramen och inte tränger ut andra nödvändiga satsningar.

• Framtidens fordon

I framtiden kommer allt fler fordon att vara självkörande och gå på el. Sverige har många företag som driver på utvecklingen, exempelvis Volvo och Scania. Men det krävs mer. Vi vill ha en strategi för både självstyrande fordon och elfordon och underlätta för bensinmacksägare att tillhandahålla el. Vi vill också tillåta längre och tyngre lastbilar, upp mot 74 ton och 30 meter.

• Säkrare trafik genom bra utbildning och nolltolerans mot alkohol

Kristdemokraterna vill införa alkobommar i hamnar, förbjuda “eftersupning”, alltså straffa personer som påstår sig ha druckit alkohol efter en olycka, utreda alkolås i alla nya bilar, ha alkotester för piloter och annan flygpersonal och höja straffet för grovt rattfylleri. För trafiksäkerhetens skull vill vi också ta krafttag mot de illegala körskolorna som breder ut sig i landet.

• Gör flygtrafiken fossilfri

Inget transport är så effektivt för att transportera människor snabbt över långa distanser som flyget. Vi vill stärka det svenska flyget konkurrenskraft genom att säkerställa de regionala flygplatsernas finansiering. Vi vill också att Sverige ska snabbt fram mot ett fossilfritt flyg, idag finns redan världens första stationära tankstation för bioflygbränsle i Karlstad. Kristdemokraterna säger också nej till regeringens flygskatt.

• Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/httpd/vhosts/kristdemokraterna.se/httpdocs/application/wp-content/themes/wasabiweb/page.php on line 98