• KD gör ett historiskt succéval

Kristdemokraternas valresultat är en formidabel succé! Från att ha varit uträknade så sent som för några veckor sedan vaknar vi idag till ett Sverige där den kristdemokratiska rösten har blivit starkare på alla nivåer i hela landet. Vi har vänt en 20-årig nedåtgående trend och lyckats nå ett valresultat på 6,4 procent.

Ett stort tack till alla väljare och hela den Kristdemokratiska rörelsen som gjort enastående insatser under hela valrörelsen. Vi är en folkrörelse som slagit igenom i breda lager hos svenska folket. Människor har fått upp ögonen för att vi har beslutat oss för att vända välfärdssveket inom vården, polisen och äldreomsorgen. För ett Sverige man kan lita på.

Här kan du läsa om Kristdemokraternas nya riksdagsgrupp.

Valresultatet är fortfarande preliminärt men tillräckligt säkert för att göra en första summering av våra framgångar.

I riksdagsvalet ökar vi vårt stöd med hela 1,8 procentenheter motsvarande 16 till 22 mandat.

I kommunerna går vi starkt framåt. I genomsnitt växer Kristdemokraterna 1,2 procentenheter men på många håll är ökningen långt mycket större. Det preliminära valresultatet innebär 169 nya mandat runtom i Sveriges kommuner.

I Markaryd, Laxå, Ödeshög, Sävsjö och Öckerö i Kristdemokraterna det allra största partiet efter söndagens val.

På flera andra platser, däribland Jönköping, är Kristdemokraterna största borgerliga parti.

I landstingsvalet ökar vi ännu mer, hela 1,9 procentenheter från 5,2 procent i genomsnitt 2014 till hela 7,1 procent. Det ökade stödet innebär 35 nya mandat i region- och landstingsfullmäktige runt om i landet.

Alliansen är klart större än Socialdemokraterna och därför bör stöder för en alliansregering prövas i riksdagen.