• KD: ”Fortsätt twittra, fortsätt beskriv den polisiära verkligheten”

”Twitterkontot som delar poliskåren”. Det är rubriken på SVT:s granskning av hur polischefen i Uppsala, Jale Poljarevius, kommunicerar med allmänheten via Twitter. Hans kommunikation beskrivs som en ”vattendelare”, men SVT Nyheter Uppsala belägger över huvud taget inte det påståendet.

Vad vi kan se finns ingen undersökning om vad poliserna i Uppsala eller i andra delar av landet tycker. Vår bestämda uppfattning när vi besökt polisen i Uppsala och på andra ställen i landet är den rakt motsatta mot vad SVT tycks förmedla. Rak och tydlig kommunikation från Polisen uppskattas. Jale Poljarevius är en mycket omtyckt chef, hans insatser i Uppsala är omtalade i hela landet.

Granskningen är ett led i den ängsliga bevakning om ”bildsättning” som alltid dyker upp när problemen med brottsligheten debatteras. Samma debatt drabbar oss sällan när vi diskuterar sjukvården, försvaret, skolan eller ekonomin.

Där ifrågasätts inte verkliga problem, men det görs återkommande i frågor om kriminalitet och polis.

Den tweet som SVT tar upp som särskilt problematisk lyder så här: ”Effekter av särskilda gänginsatsen i Uppsala -> 2 gäng har ’flytt’ från Uppsala, 1 gäng utplånat genom utvisningar ur riket och 1 gäng utplånat pga dödsfall, skador, inkapacitering, avhopp & skarp konsekvensutsättning.”

SVT skriver att ”vissa” tycker att den är positiv, medan ”andra” reagerar på innehållet, trots att den absoluta merparten av svaren är överväldigande positiva.

För på vilket annat sätt ska polisen uttrycka sig? Ska allmänheten undanhållas insyn från polisens faktiska verklighet?

Ingripandeverksamhet är ingen dagislek, det är allvar. Gängen i Uppsala och på många andra platser i Sverige skjuter med automatvapen, spränger bilar och hotar vittnen. I Uppsala har polisen utsatts för handgranatsattacker. Polisers hem har attackerats. En polismans fru har blivit utsatt för ett kidnappningsförsök. Men tydligen verkar Uppsalapolisens Twitter lite för tuff i sitt språkbruk.

Hade problemen inte varit så allvarliga, hade kritiken varit skrattretande. Detta ständiga dividerande om bildsättning och att beskriva allvarliga problem som ”utmaningar” måste få ett slut.

Polisen befinner sig i en allvarlig situation och är vår främsta bastion om gängkriminaliteten skall knäckas. De behöver vårt stöd.

Vår ställning i den här frågan är därför tydlig: Fortsätt twittra, fortsätt beskriv den polisiära verkligheten. Fortsätt arbetet med att besegra gängkriminaliteten.