• Johan Ingerö blir policyansvarig i Ebba Busch Thors stab

Johan Ingerö återvänder till partipolitiken och Kristdemokraterna. Den 26 november tillträder han tjänsten som policyansvarig i partiledarstaben. Han kommer att leda partiledarstabens arbete med att utveckla och förankra policyinriktningen för politiken.

– Kristdemokraterna är min politiska hemvist och har så varit i många år. Jag är väldigt glad för det förtroende som Ebba Busch Thor gett mig och ser fram emot att bidra till utvecklingen av såväl partiets politik som politiska profil, säger Johan Ingerö.

Johan Ingerö var fram till 2015 presschef åt Kristdemokraternas tidigare partiledare och socialminister, Göran Hägglund. Därefter har han arbetat som välfärdspolitiskt ansvarig på tankesmedjan Timbro och som ledarkolumnist i Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten.

– Välfärdsfrågorna, inte minst sjukvården, har länge legat mig varmt om hjärtat. Kristdemokraterna är det parti som ligger i framkant när det gäller att få bukt med vårdköer och väntetider, samt värna vanligt folks valfrihet på alla välfärdsområden.

Kristdemokraterna genomför nu förändringar i organisationen som bland annat syftar till att ytterligare förstärka politikutvecklingen och kommunikationen.

– Jag är väldigt glad att Johan Ingerö nu återvänder till politiken och till partiledarstaben. Johan är en klok och kunnig person med lång politisk erfarenhet och ett stort hjärta för den kristdemokratiska rörelsen, säger Ebba Busch Thor och fortsätter

– Vårt parti överträffade förväntningarna på alla politiska nivåer i höstens val. Men det betyder inte att vi kommer att luta oss tillbaka. Tvärtom höjer vi nu tempot och ambitionerna att utveckla politik som kan möta de utmaningar Sverige står inför. I det arbetet blir Johan Ingerö ett väldigt viktigt tillskott.