• Lättläst om EU

    GÖR EU LAGOM IGEN

    RÖSTA PÅ KD

    SARA SKYTTEDAL och DAVID LEGA
    är högst upp på vår lista i EU-valet.
    De är båda två allt annat än lagom.
    Sara och David är två starka topp-kandidater.
    De ska ge oss minst två platser i Europa-parlamentet.
    Vill du också vara med i det nya KD?
    Bli medlem! www.KD.nu/blimedlem

    SARA SKYTTEDAL:

    ”Svenskarnas starka stöd för EU
    kan vi inte ta för givet.”

    EU måste välja en väg framåt.
    En del människor är mot EU.
    De vill splittra unionen.
    Andra vill att EU ska få bestämma mer.
    De vill ha en europeisk super-stat.
    Båda alternativen förstör lika mycket.
    EU riskerar att inte finnas kvar i framtiden.

    Kristdemokraterna vill att EU ska finnas kvar.
    Vi vill stoppa dem som vill förstöra.
    Vi måste inse att vi inte kan ta
    svenskarnas starka stöd för EU för givet.
    Vi måste se till att samarbetet är bra.
    Det är vår viktigaste uppgift som EU-vänner.

    Under de närmaste fem åren
    finns det risk för att
    beslut om välfärden i Sverige
    kommer att tas i Bryssel i stället för i Stockholm.
    Social-demokraterna har redan gjort så
    att EU har fått inflytande över familje-politiken.
    Så kan det också bli med allt ifrån vår
    barn-omsorg och a-kassa till bostads-politik.
    KD vill att bara Sverige ska ha makten över det.

    När vi pratar om att EU behöver bli lagom igen
    menar vi att vi måste börja jobba med
    huvud-uppgifterna i samarbetet igen.
    Alltså att lösa gemensamma problem
    och att stärka tillväxten.

    DAVID LEGA:

    ”Jag vill vara en röst för dem
    som har svårast att göra sig hörda.”

    EU behöver ta hand om de utmaningar
    som alla EU-länder har gemensamt.
    Det handlar om de stora miljö-problemen
    och den internationella brottsligheten.
    Men viktigast för mig är kampen för
    de mänskliga fri- och rättigheterna.
    Att skydda människo-värdet.
    Om du röstar på mig
    kommer jag att vara en röst för alla dem
    som har svårast att göra sig hörda.

    Europa har aldrig någonsin upplevt
    en så lång period av fred och goda tider
    som tiden efter andra världs-kriget till i dag.
    Det har EU bidragit till.
    Därför måste vi skydda
    det europeiska samarbetet.
    Vi måste se till att EU-länderna
    får ha kvar sin integritet.
    De måste kunna få bestämma själva.
    EU ska inte ta bort gränserna
    utan samarbeta över dem.
    EU ska tillåta skillnader.
    EU ska inte vara ett land
    utan som en familj av länder.

    EU måste bli bättre på att ställa krav
    på länder som inte respekterar sina invånares
    mänskliga fri- och rättigheter.
    Det är min bestämda uppfattning.
    EU måste ta ett större ansvar för
    att försvara människo-värdet.
    Det kan vi göra med till exempel
    diplomati och bidrag.
    Både inom och utom unionens gränser.

    VAD ÄR LAGOM?

    KD tycker att EU ska vara lagom.
    EU ska fokusera på frågor
    som vi måste lösa tillsammans.
    EU ska hålla sig borta från sådant
    som vi sköter bättre i Sverige.

    EU SKA HÅLLA SIG BORTA FRÅN VÄLFÄRDSPOLITIKEN

    EU antog nyligen regler om föräldra-försäkringen.
    Det tycker vi att länderna själva ska bestämma om.

    EU SKA ARBETA FÖR FLER JOBB

    EU gör det lättare för företag i unionen.
    Det är lättare för oss EU-länder
    att handla med varandra.
    Det är bra, för det skapar jobb och tillväxt.
    Men EU behöver göra mer.
    Genom handel med andra delar av världen
    skapar vi också fler jobb här.

    EU SKA ARBETA MER FÖR KLIMATET

    EU behöver leda den gröna omställningen.
    EU har världens mest ambitiösa system
    för att minska utsläpp av växt-hus-gaser.
    Det behöver vi fortsätta att utveckla.
    Vi behöver även övertyga länder utanför EU
    att de ska vara med och jobba med det här.

    EU:S BUDGET SKA VARA LAGOM

    EU-kommissionen vill chock-höja
    den medlems-avgift Sverige betalar till EU.
    De vill också införa EU-skatter.
    Det tycker vi är fel.
    Vi borde i stället göra om EU-budgeten.


    VÄRDERINGAR ATT LITA PÅ

    KD tycker att människovärdet är viktigast.
    Vi vill prioritera det som är nödvändigt
    för att bygga en union som håller ihop.

    Det var kristdemokrater
    som la grunden till unionen
    efter andra världskriget.
    Tack vare unionen kunde länder
    som hade krigat mot varandra
    bevara freden och stärka demokratin.
    De kunde bygga välstånd tillsammans.
    De här grund-läggande värdena
    är viktiga också i vår tid.
    I dag är vi oroliga för
    att unionen inte ska hålla ihop.

    Att kämpa för ett lagom EU
    är att skydda unionen.

    EBBA BUSCH THOR
    Partiledare (KD)

    Ladda lättläst information som PDF