-
Lättläst om EU
GÖR EU LAGOM IGEN
RÖSTA PÅ KD
SARA SKYTTEDAL och DAVID LEGA
är högst upp på vår lista i EU-valet.
De är båda två allt annat än lagom.
Sara och David är två starka topp-kandidater.
De ska ge oss minst två platser i Europa-parlamentet.
Vill du också vara med i det nya KD?
Bli medlem! www.KD.nu/blimedlemSARA SKYTTEDAL:
”Svenskarnas starka stöd för EU
kan vi inte ta för givet.”EU måste välja en väg framåt.
En del människor är mot EU.
De vill splittra unionen.
Andra vill att EU ska få bestämma mer.
De vill ha en europeisk super-stat.
Båda alternativen förstör lika mycket.
EU riskerar att inte finnas kvar i framtiden.Kristdemokraterna vill att EU ska finnas kvar.
Vi vill stoppa dem som vill förstöra.
Vi måste inse att vi inte kan ta
svenskarnas starka stöd för EU för givet.
Vi måste se till att samarbetet är bra.
Det är vår viktigaste uppgift som EU-vänner.Under de närmaste fem åren
finns det risk för att
beslut om välfärden i Sverige
kommer att tas i Bryssel i stället för i Stockholm.
Social-demokraterna har redan gjort så
att EU har fått inflytande över familje-politiken.
Så kan det också bli med allt ifrån vår
barn-omsorg och a-kassa till bostads-politik.
KD vill att bara Sverige ska ha makten över det.När vi pratar om att EU behöver bli lagom igen
menar vi att vi måste börja jobba med
huvud-uppgifterna i samarbetet igen.
Alltså att lösa gemensamma problem
och att stärka tillväxten.DAVID LEGA:
”Jag vill vara en röst för dem
som har svårast att göra sig hörda.”EU behöver ta hand om de utmaningar
som alla EU-länder har gemensamt.
Det handlar om de stora miljö-problemen
och den internationella brottsligheten.
Men viktigast för mig är kampen för
de mänskliga fri- och rättigheterna.
Att skydda människo-värdet.
Om du röstar på mig
kommer jag att vara en röst för alla dem
som har svårast att göra sig hörda.Europa har aldrig någonsin upplevt
en så lång period av fred och goda tider
som tiden efter andra världs-kriget till i dag.
Det har EU bidragit till.
Därför måste vi skydda
det europeiska samarbetet.
Vi måste se till att EU-länderna
får ha kvar sin integritet.
De måste kunna få bestämma själva.
EU ska inte ta bort gränserna
utan samarbeta över dem.
EU ska tillåta skillnader.
EU ska inte vara ett land
utan som en familj av länder.EU måste bli bättre på att ställa krav
på länder som inte respekterar sina invånares
mänskliga fri- och rättigheter.
Det är min bestämda uppfattning.
EU måste ta ett större ansvar för
att försvara människo-värdet.
Det kan vi göra med till exempel
diplomati och bidrag.
Både inom och utom unionens gränser.VAD ÄR LAGOM?
KD tycker att EU ska vara lagom.
EU ska fokusera på frågor
som vi måste lösa tillsammans.
EU ska hålla sig borta från sådant
som vi sköter bättre i Sverige.EU SKA HÅLLA SIG BORTA FRÅN VÄLFÄRDSPOLITIKEN
EU antog nyligen regler om föräldra-försäkringen.
Det tycker vi att länderna själva ska bestämma om.EU SKA ARBETA FÖR FLER JOBB
EU gör det lättare för företag i unionen.
Det är lättare för oss EU-länder
att handla med varandra.
Det är bra, för det skapar jobb och tillväxt.
Men EU behöver göra mer.
Genom handel med andra delar av världen
skapar vi också fler jobb här.EU SKA ARBETA MER FÖR KLIMATET
EU behöver leda den gröna omställningen.
EU har världens mest ambitiösa system
för att minska utsläpp av växt-hus-gaser.
Det behöver vi fortsätta att utveckla.
Vi behöver även övertyga länder utanför EU
att de ska vara med och jobba med det här.EU:S BUDGET SKA VARA LAGOM
EU-kommissionen vill chock-höja
den medlems-avgift Sverige betalar till EU.
De vill också införa EU-skatter.
Det tycker vi är fel.
Vi borde i stället göra om EU-budgeten.
VÄRDERINGAR ATT LITA PÅKD tycker att människovärdet är viktigast.
Vi vill prioritera det som är nödvändigt
för att bygga en union som håller ihop.Det var kristdemokrater
som la grunden till unionen
efter andra världskriget.
Tack vare unionen kunde länder
som hade krigat mot varandra
bevara freden och stärka demokratin.
De kunde bygga välstånd tillsammans.
De här grund-läggande värdena
är viktiga också i vår tid.
I dag är vi oroliga för
att unionen inte ska hålla ihop.Att kämpa för ett lagom EU
är att skydda unionen.EBBA BUSCH
Partiledare (KD)Ladda lättläst information som PDF
-