• EPP beslutar om avstängning av Fidesz

Kristdemokraterna har tillsammans med en majoritet i partigruppen EPP beslutat om en av avstängning av det ungerska partiet Fidesz i på obestämd tid från partigruppen.

– Sedan Kristdemokraterna tog beslutet om att Fidesz bör uteslutas ur EPP har vi, i våra kontakter med andra systerpartier och EPP:s ledning, arbetet för att uppnå en tydlig markering, säger Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor.

Avstängningen av Viktor Orbáns regeringsparti är en följd av den negativa utvecklingen i Ungern som pågått under en längre tid. Det rör rättsstatens utveckling och demokratins spelregler. När Ungern, som enda EU-land, rankades som ”delvis fritt” av tankesmedjan Freedom House skärptes situationens allvar.

Nu måste Fidesz visa på en rad förbättringar för att återfå sitt fulla medlemskap, vilket kommer att följas upp och granskas av en kommission, ledd av Herman van Rompuy, tidigare ordförande för Europarådet.

– Jag är glad över att EPP har enats om beslut om tillfällig avstängning, även om Kristdemokraterna sedan vi initierade denna process hade velat gå längre. En del värderingar är inte valbara och när partiet inte efterlever grundläggande värderingar om demokrati och rättsstatens principer måste vi markera. Detta är ett steg i rätt riktning, menar Ebba Busch Thor.

– EPP är en stor politisk familj som ska ha högt i tak. Det måste dock finnas gränser för hur långt ifrån EPP:s gemensamma principer ett medlemsparti kan gå. Det är därför välkommet att EPP enats om att stänga av Fidezs. Utvecklingen i Ungern måste byta riktning för att man ska återfå sin fulla medlemsstatus, säger Kristdemokraternas förstanamn inför EU-valet, Sara Skyttedal.