• Ebba Busch Thor om dagens ställningstagande i regeringsfrågan

Kristdemokraterna gav ett vallöfte kring vår syn på regeringsfrågan. Vi lovade att rösta bort Stefan Löfven vilket vi har gjort. Vi sa också att vi kommer att rösta ja till Ulf Kristersson som statsminister och att jobba för en alliansregering. Därutöver att vi säger nej till att förhandla och samarbeta med SD. Och jag har hela tiden sagt att när andra på valnatten börjar darra, så kommer Kristdemokraterna stå fast vid vårt besked.

Vår syn på regeringsfrågan grundar sig i att Sverige behöver en ny ledning. Sverige har haft fyra år av växande vårdköer, av ökad otrygghet och en äldreomsorg som brister. Det är ett välfärdssvek som vi vill vända. Vi kan inte ha fyra år till med Stefan Löfven som statsminister.

Efter många och konstruktiva samtal inom mitt parti har vi fattat ett tydligt beslut. Jag har meddelat Ulf Kristersson att Kristdemokraterna vill ingå i en regering bestående av alliansens fyra partier. Jag har också meddelat att Kristdemokraterna kommer att tacka ja till att ingå i en mindre regering ledd av Ulf Kristersson med så många allianspartier som möjligt.

Idag beklagar jag att vi just nu inte kan gå fram med en alliansregering. Men jag är inte beredd att kasta 14 års allianssamarbetet i sjön. Min hållning har hela tiden varit, och är fortsatt, att hålla ihop alliansen.