• Ebba Busch Thor: Dags att svara Sveriges pensionärer, Stefan Löfven

Stefan Löfven är skyldig Sveriges pensionärer ett svar. Vill du sluta skattegapet eller vill du inte, undrar? Det undrar Ebba Busch Thor i en debattartikel i tidningen Metro.

Läs artikeln i Metro.

I valet 2014 lovade Socialdemokraterna att avskaffa skillnaden i beskattning mellan pensionärer och löntagare under 65 år. Det lovades runt men har än så länge levererats tunt då Socialdemokraterna ännu inte avskaffat pensionärsskatten. Den som läste det finstilta vet att S löfte kom med ett villkor som gör att Sveriges pensionärer kommer behöva vänta länge. Villkoret är att Sverige måste ha EU:s lägsta arbetslöshet. Det duger inte.

Stefan Löfven är skyldig Sveriges pensionärer ett svar. Vill du sluta skattegapet eller vill du inte? I kvällens debatt kommer flera viktiga ämnen att debatteras, men tyvärr kommer inte äldres situation lyftas särskilt. Det hade jag önskat att det gjorde. Men oavsett det, så är det dags för Stefan Löfven att svara ärligt. Det är inte rimligt att Sveriges pensionärer ska vänta på det osannolika – att Sveriges arbetslöshet ska bli lägst i Europa. Sveriges pensionärer förtjänar bättre än så.

Inget talar för att Sverige i närtid eller ens de närmaste 20 åren kommer att ha EU:s lägsta arbetslöshet. Det är stötande och orättvist att ha det som villkor.
    Hur kan socialdemokraterna säga till en 70-åring som lever på en pension långt under lönen hon tidigare hade, att nu ska hon betala mer i skatt? Därtill att det är först när arbetslösheten når en viss nivå som turen ska komma till pensionärerna? För att nå målet måste Sverige i stort sett halvera arbetslösheten till under 3,2 procent där Tjeckien, som har allra lägst arbetslöshet, just nu ligger.

Tjeckien och Tyskland, som är länderna med lägst arbetslöshet, har inte bara en mer välfungerande arbetsmarknad. Man har ett annat arbetskraftsdeltagande i vissa grupper.
    Tyvärr är det inte samma verklighet vi möter i Sverige, halverad arbetslöshet är mycket svårt att uppnå för Sverige i dagsläget. För det krävs en realistisk och i vissa fall långtgående politik som beaktar att en del människor står mycket långt ifrån arbetsmarknaden. Det enda sättet att lyckas med det är att tillåta lägre ingångslöner för vissa yrken och grupper. Men den sortens lösningar är Socialdemokraterna envist emot.
    Kristdemokraterna kräver lägre ingångslöner genom introduktionsanställningar som riktar sig mot dem som står mycket långt ifrån arbetsmarknaden och vars alternativ är långvarigt utanförskap. På så vis kan vi nå en mycket lägre arbetslöshet än den vi har nu och riskerar att få.

Till skillnad från Socialdemokraterna har Kristdemokraterna reformer för att få fler in i arbete och ett fullt ut finansierat förslag för att helt avskaffa pensionärsskatten från och med den 1 januari 2018.
    Förutom helt slopad pensionärsskatt, föreslår vi även att bostadstillägg för pensionärer höjs med 300 kronor för sammanboende och 500 kronor för ensamstående. På så vis ser vi till att förbättra ekonomin för de sämst ställda pensionärerna. Vi behöver också satsa på äldreomsorgen med fler personal och införa en äldreboendegaranti så att den som är över 85 år själv kan bestämma när och om man vill komma till ett gemensamt boende.

När jobbskatteavdraget infördes 2006 skedde det under parollen att det ska löna sig att arbeta. Kristdemokraterna står bakom den. Men vi anser också att det ska löna sig att ha arbetat. Pension är uppskjuten lön och ska beskattas så. Och det kan inte hänga på hur arbetslösheten i EU utvecklar sig. Pensionärernas tid är kommen. De byggde Sverige för oss. Det är hög tid att också bygga Sverige för dem.