• Désirée Pethrus: ”Ylva Johansson lappar och lagar istället för att förändra”

Regeringen ger en käftsmäll åt Arbetsförmedlingen och dess generaldirektör, istället för att komma med direktiv om en utredning att helt omvandla Arbetsförmedlingen enligt det uppdrag som en majoritet i riksdagen begärt.
    – Arbetsmarknadsministern Ylva Johanssons presskonferens under torsdagen ger en bild av en regering som försöker lappa och laga i ett system som istället behöver förändras i grunden, säger Désirée Pethrus, riksdagsledamot och arbetsmarknadspolitisk talesperson för Kristdemokraterna.

Det är beklämmande att en minister slår så hårt på en myndighet som har ett helt hopplöst uppdrag. Vi Kristdemokrater har sedan nästan 10 år tillbaka föreslagit att man helt bör omstöpa arbetsförmedlingsuppdraget och ge flera privata, ideella organisationer, fackföreningar och andra som vill förmedla jobb på seriösa grunder. Vi har många seriösa bemanningsföretag som vet hur man matchar arbetssökande mot arbetsgivare, och som kan tänka sig att utöka sitt uppdrag. Arbetsförmedlingens verksamhet kostar idag cirka 8 miljarder. De måste gå att använda på ett mer riktat sätt mot de grupper som nu står långt från arbetsmarknaden.

Som ministern också konstaterar är idag 75 procent av de arbetslösa, personer i utsatt ställning. Det är framförallt utlandsfödda, äldre och personer med funktionsnedsättning. Här behövs nu specialförmedlingar som vet hur man får ut dessa grupper i arbete. Det kräver långsiktigt arbete men också som Kristdemokraterna föreslår introduktionsanställningar med lägre ingångslöner för personer som varit borta länge från arbetsmarknaden eller som aldrig varit ute på densamma.

– De förslag som ministern idag lägger är lite av kejsarens nya kläder. Det låter som man har initiativet, men vad ska det egentligen göra för skillnad? Det är höljt i dunkel. Kommunalisering, regionalisering, digitalisering är ord som används. Men kommer det innebära att anslaget till arbetsmarknadspolitiken på 75 miljarder kronor kommer användas mer effektivt? Tillåt mig tvivla, kommenterar Désirée Pethrus Ylva Johanssons besked om Arbetsförmedlingen.

Nu krävs det att regeringen snarast återkommer med utredningsdirektiv för att konkurrensutsätta arbetsförmedlingen, såsom Alliansen krävt i riksdagen. Och lyssna på Kristdemokraternas krav från vår budget i höstas, på introduktionsanställningar, att lägga ner arbetsförmedlingens utbildningar till förmån för yrkesvuxenutbildningar och satsa mer på stöd till de som står längst ifrån arbetsmarknaden.

Désirée Pethrus
    Riksdagsledamot (KD)