• David Lega blir ny ordförande i KLP

David Lega (KD) blir ny ordförande för Kristdemokraternas kommun- och landstingspolitiska råd (KLP). Det beslutades vid det senaste sammanträdet med Kristdemokraternas partistyrelse som med valet vill göra partiet ännu mer offensivt på lokal nivå.

– David Lega är en engagerad kristdemokrat som kan det politiska hantverket och vet att göra skillnad i en kommun. Med honom bidrar Kristdemokraterna med en duktig och driven ordförande till KLP, säger Ebba Busch Thor, partiledare för Kristdemokraterna.

– Jag är jätteglad och hedrad över partistyrelsens förtroende att leda KLP:s arbete. Som ordförande kommer jag att driva på för att Kristdemokraterna ska bli kaxigare och ta mer plats på kommun- och landstingsnivå. Det är viktigt för att vi ska synas ännu mer som parti, säger David Lega, kommunalråd för Kristdemokraterna i Göteborg.

KLP har till uppgift att samordna det kommun- och landstingspolitiska arbetet för partiet. KLP ansvarar också för central utbildning av ledande kommun- och landstingspolitiker, ska vara en resurs för regionala råd och regionala utbildningar, samråda och utveckla kontakter med partiorganisationen, riksdagen och de kristdemokratiska departementen samt presentera underlag och riktlinjer för lokala och regionala ageranden.

– Sverige behöver politiker som prioriterar människor framför politiska skrytbyggen och jag tror att David Lega kommer att lyfta kristdemokrater runt om i kommuner och landsting så att vi som parti kan göra ännu större avtryck lokalt, avslutar Ebba Busch Thor.

David Lega ersätter Peter Kullgren som gjort ett värdefullt arbete och nu gått vidare som biträdande Partisekreterare för Kristdemokraterna.

För mer information:

Erik Palmgren