• I dag firar jag Sveriges äldre

Inget säger så mycket om ett land som hur man behandlar sina äldre. Det skriver Ebba Busch Thor i Expressen.

I mitt tal i Almedalen förra året hyllade jag Sverige och Sverige är värt att hyllas. Särskilt en dag som denna. Nationaldagen är en dag då vi firar vårt land och alla som lever här. Vi som lever här har möjlighet att få utbildning, vård och leva i ett fritt samhälle som i de flesta avseenden erbjuder högre livskvalitet än de flesta andra länder.

Det blev inte så här bra av sig självt. Det är våra äldre som har jobbat, drivit företag, uppfunnit saker och tagit hand om barn. De stod upp för värderingar och dygder som att göra rätt för sig, att göra sin plikt, att sträcka ut en hjälpande hand, att slåss för jämställdhet och för allas lika rätt. Med dessa värderingar har de byggt upp vårt land. Det är inget vi får glömma att vara tacksamma över. Det är inte heller något vi kan eller ska ta för givet, för i flera avseenden måste Sverige bli ett bättre land. Våra äldre förtjänar mer av vår respekt.

De äldre förtjänar vår respekt på arbetsmarknaden. Många äldre diskrimineras på arbetsmarknaden. Det måste vi bekämpa både för att de äldre förtjänar respekt och för att de äldre behövs. De har kunskaper och erfarenheter som vi andra inte har och ska vi klara välfärden måste alla som kan få jobba så länge de orkar och vill.

Regeringen höjde arbetsgivaravgifterna för seniorer vilket fick den positiva trenden med fler äldre på arbetsmarknaden att vända. Kristdemokraterna vill sänka arbetsgivaravgifterna för äldre och införa dubbelt jobbskatteavdrag för alla som fyllt 64 år. Det ska löna sig att jobba även som senior!

De äldre förtjänar vår respekt under pensionen. De som byggde vårt land betalade mycket höga skatter. Det är därför rimligt att de ska kunna få en dräglig pension. Under alliansåren 2006-2014 sänktes skatten för pensionärer fem gånger. Det var bra men det räcker inte. Vi vill slopa den så kallade pensionärsskatten.

Många pensionärer har problem med sin ekonomi. Och mer än var fjärde pensionär tror att ekonomin kommer att försämras enligt en mätning av AMF. För de sämst ställda pensionärerna vill vi därför höja bostadstillägget, med 500 kronor för ensamstående och 300 kronor för sammanboende.

Äldre förtjänar vår respekt i vården. Tidningen vårdfokus skrev nyligen om hur väntetiderna på akutmottagningarna blivit längre. För de som fyllt 80 år är väntetiderna betydligt längre än för övriga patienter. Skräckexemplet är Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Där är medianvistelsen för de gamla över fem timmar och de som fick vänta längst tillbringade drygt tio och en halv timme. Kristdemokraterna avsätter 3 miljarder kronor för att förbättra primärvården och därmed minska belastningen på akutmottagningarna.

De riktigt gamla som är i behov av daglig vård och omsorg förtjänar respekt. Därför arbetar Kristdemokraterna för en bättre äldrevård. Viktigast av allt, den som fyllt 85 år ska bestämma själv när han eller hon vill flytta till särskilt boende. Det ska inte vara upp till en kommunal handläggares biståndsbedömning.

Och väl på plats ska utbildad vårdpersonal få ägna sin tid mer åt vård och mindre åt praktiska saker. Därför avsätter Kristdemokraterna 500 miljoner kronor per år för att anställa vårdserviceteam på äldreboenden. Det är personer som kan göra praktiska saker – bre en smörgås åt den som är hungrig eller annat som behövs men som inte kräver längre utbildning.

Inget säger så mycket om ett land som hur man behandlar sina äldre. Genom att behandla våra äldre på värdigast tänkbara vis vill jag att vi ska visa oss själva och omvärlden vad vi är för land.

Läs artikeln i Expressen.