• Busch Thor: Vi kan inte tiga stilla när nazisterna marscherar på våra gator

Det måste bli tydligt från samhällets sida att våldsbejakande kriminella organisationer, vare sig det handlar om nazister, jihadister eller vänsterextremister inte kommer att accepteras, det säger Ebba Busch Thor om NMR:s demonstration i Göteborg på lördag.

Vi vill kriminalisera samröre med eller deltagande i kriminell organisation. När nazister som hetsar mot andra folkgrupper och manar till våld och mord marscherandes på våra gator så kan vi inte tiga stilla. Våldsbejakande organisationer kan inte få härja fritt.

För 75 år sedan var det alldeles för få som stod upp för alla de, främst judar, men också romer, funktionsnedsatta och många andra som blev förföljda och systematiskt mördade. Det började med en hatisk våldsbejakande ideologi, det började med nazismen. Den har blod på sina händer och vi bör begränsa möjligheten att arbeta för nazismen. Vi måste lära oss av historien och ståupp för alla männiksors lika värde. Det behövs lika mycket idag, som igår och imorgon.

Här kan du se klippet då Ebba Busch Thor diskuterar frågan i Aktuellt (14 min och 30 sek in i programmet)