• Regeringen har lyssnat på Alliansen – backar om skattehöjningar

Det är bra att regeringen backar från förslagen om höjd skatt för barnmorskor, poliser och lärare som jobbar hårt och ofta studerat i flera år för att kunna ha sitt yrke. Det är också bra att man backar ifrån höjd skatt för entreprenörer (3.12). Det är inte bra att flygskatt införs men regeringen har lyssnat till en del av vår kritik om att skatten drabbar glesbygden och därmed anser Alliansen att det är rimligt att inte gå fram med ett misstroendevotum.

Kristdemokraterna ser regeringens besked som en framgång för Alliansen och Kristdemokraterna. Vi hade dock hellre sett att alliansen också krävt sänkt pensionärsskatt, fler poliser och återinförd kömiljard i vården.

Helst vill Kristdemokraterna att Alliansen lägger en gemensam budget där alla våra förslag och prioriteringar kan finnas med.

Magdalena Anderssons sa på lördagens presskonferens att Alliansens avisering om misstroendeförklaringar gjort svensk politik till en ”cirkus”.

– Det är inte cirkus, det är folkviljan uttryckt i Sveriges riksdag. Det är grunden för vår demokratiska ordning och jag är otroligt förvånad över att en finansminister försöker spinna det till en fråga om cirkus, säger Ebba Busch Thor till SvD.

– Det är en stor vinst för barnfamiljer som inte drabbas av skattehöjningar och en stor vinst för många av de företagare, som faktiskt skapar arbetstillfällen, som inte drabbas av ytterligare skattehöjningar, säger Ebba Busch Thor, KD:s partiledare, till Aftonbladet.