Gårdsförsäljning tillåts - nu levererar vi på ytterligare ett vallöfte!

Nu blir Sverige lite mer som Europa och erbjuder äntligen möjligheten att njuta av vingårdarna och mikrobryggerier på plats och hemma, utan att behöva hänvisas vidare till Systembolaget. Nu har Kristdemokraterna och regeringen presenterat ett förslag för hur gårdsförsäljning kan bli möjlig. Vilket vi vill ska generera fler jobb inom besöksnäringen.

Förslaget innebär ett lyft för den svenska besöksnäringen då försäljning i anslutning till tillverkning eller odling nu blir möjligt:
• Alla dryckesslag omfattas
• Det handlar om småskalig produktion
• Tillstånd behöver sökas för att kunna bedriva gårdsförsäljning
• Det krävs ingen egen produktion eller odling av råvaror för öl, cider eller sprit. Vintillverkare ska odla sina egna druvor
• Begränsningar i hur mycket man få handla med från besöket finns

- Jag är glad över att detta förslag är presenterat och tror att det kommer gynna besöksupplevelsen runt om i Sverige. KD har drivit igenom det här löftet, vilket är något som varken Alliansen eller Socialdemokraterna klarade av att göra. Vi är därför extra glada att kunna presentera detta idag, säger Ebba Busch.

I och med detta får vi på plats en reform som diskuterats och utretts under lång tid och som kommer att få stor betydelse för besöksnäringen - samtidigt som Systembolagets monopol värnas.

- Efter intensivt arbete har vi nu ett förslag som möjliggör småskalig och hantverksmässig gårdsförsäljning av alkoholdrycker, samtidigt som Systembolagets monopol värnas. Det är en efterlängtad reform!, säger Jakob Forssmed som presenterade förslaget idag.

Sidinformation

Senast uppdaterad: