• Alf Svensson fyller 80 år

Kristdemokraterna vill uppmärksamma hedersordförande Alf Svensson på hans 80-årsdag måndagen den 1 oktober!

Alf Svensson ledde partiet under 31 år, och är den längst tjänstgörande partiledaren i svensk historia. Han blev partiordförande 1973 och kom in i riksdagen 1985 tack vare en valteknisk samverkan med Centerpartiet. Detta ledde vidare till att Kristdemokraterna kom in på egna mandat i riksdagen 1991, med 7,1 procent av rösterna blev man samtidigt ett av regeringspartierna. Under mandatperioden 1991-1994 var Alf Svensson bistånds- och människorättsminister samt biträdande utrikesminister. Efter regeringsskiftet 1994 återgick Alf Svensson till arbetet som riksdagsledamot, ett arbete han fortsatte tills han blev invald i Europaparlamentet 2009.

Alf har under sin politiska gärning kämpat outtröttligt för människovärdet och den lilla människan. Han är en stor förebild för många.

Alf föddes 1938, är gift med Sonja och har tre barn: Pamela, Alexander och Michaela. Före sin partiledartid var Alf Svensson adjunkt i svenska och historia på en skola i Huskvarna. Förutom politiskt engagemang är Alf Svensson särskilt förtjust i friluftsliv, poesi och prosa. Han har även givit ut tre böcker: I Tiden – Från motvind till uppvindar (1984), Poletik (1990) och Här kommer Alf Svensson (2001).

Stort tack Alf för allt ditt arbete för partiet och varma gratulationer på födelsedagen!

Var med och uppmärksamma Alfs födelsedag genom att ge en gåva till Star for Life.
    Skänk en gåva genom att gå in på länken: https://starforlife.org/support-us/

Information om Star for Life
    Star for Life har som vision att motivera och inspirera ungdomar till ett bättre liv och ökad framtidstro. Ungdomar stimuleras att fokusera på sin utbildning och ta hand om sin hälsa. I Sydafrika och Namibia används programmet för att minska spridningen av hiv och aids. Organisationen bedrivs utan vinstsyfte och är politiskt och religiöst oberoende.