• Adaktusson: Alliansen och MP är inget alternativ

En alliansregering med stöd av MP är matematiskt omöjlig, eftersom S+SD fortfarande är störst. Med andra ord skulle inget förändras om Miljöpartiet stöttade Alliansen. Det skriver Lars Adaktusson i SvD inför onsdagens omröstning.

Att ta stöd från Miljöpartiet ger inga som helst förutsättningar för en borgerlig regering som inte redan finns hos en ren Alliansregering. Det alternativet borde prövas. Det kanske faller, men det borde inte vara Allianspartier som fäller det. Det skriver Lars Adaktusson på SvD-debatt inför onsdagens statsministeromröstning.

Även ett blocköverskridande stöd från Socialdemokraterna har visat sig omöjligt. Trots alla valtal om att söka lösningar över blockgränserna blev det blankt nej när Ulf Kristersson sökte stöd hos Socialdemokraterna. Pratet om att bryta blockpolitiken och söka breda överenskommelser visade sig blott betyda att bryta sönder Alliansen och ge Socialdemokraterna makten. De håller fortfarande fast vid att endast stödja en regering i vilken de själva har statsministerposten, trots att fler partier stöttar och gick till val på Ulf Kristersson som statsminister.

Läs hela artikeln på SvD.se.