• Acko Ankarberg Johansson valdes in som ordförande i Socialutskottet

På torsdagen valdes Kristdemokraternas tidigare partisekreterare Acko Ankarberg Johansson in som ordförande i Socialutskottet.

– Det känns roligt och spännande att återvända till riksdagen i rollen som ledamot. Och eftersom vård och omsorg är en prioriterad fråga för Kristdemokraterna så känns det väldigt bra att få förtroendet att leda Socialutskottet. Jag hoppas få medverka till att Utskottet lägger fram viktiga för slag som gör skillnad för människor.

Acko Ankarberg Johansson tillträder ordförandeskapet några veckor senare än sina kollegor på grund av en stroke dagarna efter valet. En händelse som hon tar med sig som en erfarenhet.

– Jag fick se en välfungerande strokevård på både Södersjukhuset och Ryhov. Vården och bemötandet har varit bra i hela vårdkedjan, från akuten till rehabiliteringstiden, säger Acko Ankarberg Johansson som vill att politiken säkrar en god vård i hela landet.

Efter en tids rehabilitering ser hon nu fram emot att börja arbeta igen.

För mer information:
    Marlene W Antonson