• Nordiskt samarbete

De nordiska länderna binds samman av en gemensam historia och ett gemensamt kulturarv. Kristdemokraterna vill se ett fortsatt nära samarbete med våra nordiska grannländer, där vi tillsammans arbetar för en ökad rörlighet och möter centrala utmaningar. Vi vill se ett effektivt och fokuserat samarbete inom områden där vi tillsammans kan göra en verklig skillnad. Samverkan i Norden bör därför fokusera på försvars- och säkerhetspolitiska utmaningar samt gränssamarbete.

• Naturskydd

Hotade växt- och djurarter eller naturtyper kan behöva skyddas för att bevara den biologiska mångfalden. Sverige har åtagits sig, bland annat i Nagoyaöverenskommelsen, att bidra till detta. Viktigt att det finns ett antal olika alternativa skyddsåtgärder att välja bland och att skälig ersättning ges till dem som avstår mark eller vårdar skyddsobjekt för att dessa skall bestå över tid.

• Nato

Kristdemokraterna förespråkar ett svenskt Nato-medlemskap. Nato är för västvärlden den främsta garanten för fred, säkerhet och militär förmåga. Sverige hör därför hemma i Nato. Vi kan inte på egen hand trygga vår säkerhet i en situation där våra gränser och intressen hotas av en militär stormakt. Säkerheten måste byggas tillsammans med andra och både EU och Nato är nödvändiga för att bibehålla demokrati och självständighet i Europa.

Med ett svenskt medlemskap i Nato skulle vi i Sverige...

• Nationella prov

De nationella proven ska utgöra ett stöd vid betygsättningen men läraren ska även fortsättningsvis kunna göra en samlad bedömning. Digitaliserade prov med extern rättning är steg som kan leda till ökad likvärdighet i bedömningen av de nationella proven.

• Nationalism

Det är positivt att människor gläds över sitt land och det man har gemensamt. Men Kristdemokraterna är oroade över den inskränkta och extrema form av nationalism som nu ökar i Sverige och Europa. Extremnationalismen kränker det universella människovärdet och hotar demokratin.

• Narkotika

Vi vill ha ett narkotikafritt samhälle och arbetar för att stoppa alla tendenser till drogliberalisering. Insatserna ska riktas främst mot de som profiterar på narkotikan, smugglarna och försäljarna. Det behövs ett förebyggande arbete, en bra vård och behandling om man fastnat i missbruk och en brottsbekämpande insats från tull och polis. Polis och tull har rätt att beslagta preparat som man misstänker är farliga. En åklagare kan besluta att varorna förstörs. Folkhälsoinstitutet och Läkemedel...