• ”Merkel är en förebild för flickor kvinnor runt om i världen”

Angela Merkel har idag meddelat att hon inte längre kommer att kandidera som partiledare för Kristdemokraterna, CDU, som vid partikongressen i Hamburg 7-8 december kommer att välja ny partiordförande.

Efter 18 år som partiledare, och fram till nu 13 år som kansler, har Merkel betytt otroligt mycket för Europa och kristdemokratin i världen. Som Europas de facto-ledare har hon stått upp för de värden som förenar Europa – demokrati, frihet, rättsstatens principer, respekt för de mänskliga rättigheterna och frihandel. Hon lyckades manövrera inte bara Tyskland utan även hela EU ut ur Eurokrisen.

I flera år i rad har Merkel utsetts av Forbes till världens mäktigaste kvinna. Hennes ledarskap präglas av pragmatism och ödmjukhet, samtidigt som hon står fast vid sina principer. Merkel har lyckats forma CDU till att bli en kraft i tysk politik som hittar breda politiska lösningar. Detta har i sin tur resulterat i en ny politisk inriktning med viktiga reformer, på alltifrån energiområdet till kvinnors rättigheter och familjers trygghet.

– Merkel är där hon är idag inte för att hon är kvinna, utan tack vare hennes kompetens och förmåga att finna lösningar. Just därför är hon en viktig förebild för flickor och kvinnor runt om i världen, säger partiledare Ebba Busch Thor.